Af Katrine Friisberg, redaktion@efterskolerne.dk

"Jeg føler, der er håb for vores generation"

– Emilie Vindum, elev i faget 10. verdensborger på Blåkilde Efterskole

"Vi lærer både om bæredygtighed i timerne og udenfor timerne. F.eks. har vi dyr, og køkkenet har også meget fokus på bæredygtighed. I faget verdensborger har vi arbejdet meget med verdensmål, især fattigdom og hele problemet med, hvordan der vil blive udledt mere CO2, hvis de fattige landes vækst vokser, og de ikke finder bæredygtige måder at producere på. Nogle gange kan jeg godt tænke: Kommer vi nogensinde til at lykkes med det? Men jeg føler lidt, at det på mange måder ser godt ud for fremtiden, bl.a. fordi vi får så meget at vide om det og kan gøre så meget. Så er det bare med at få det gjort. Jeg føler, der er håb for vores generation."
Blåkilde Efterskole. Foto: Tor Birk Trads

Som elev i faget 10. samfundsborger på Blåkilde Efterskole synes Hans Friis, det er vigtigt at få en forståelse for bæredygtighed

"Vi skal lære at tænke mere bæredygtigt"

– Hans Friis, elev i faget 10. samfundsborger på Blåkilde Efterskole

"I samfundsborger har vi været meget inde på bæredygtighed og klima, og hvordan det fremstår i medierne – f.eks. i forhold til Greta Thunberg. Jeg kan helt klart bruge det til noget. Der vil være mange job med fokus på bæredygtighed, og jeg synes også, det er vigtigt, at vi lærer noget om det, så vi får en forståelse for det. Vi skal lære at tænke mere bæredygtigt for fremtidens skyld."
Blåkilde Efterskole. Foto: Tor Birk Trads

Kirstine Bertelsen, som er elev i faget 10. verdensborger på Blåkilde Efterskole oplever, at det sætter spor i hende, når der på skolen bliver fokuseret på bæredygtighed. Foto: Tor Birk Trads

"Det sætter spor i os"

– Kirstine Bertelsen, elev i faget 10. verdensborger på Blåkilde Efterskole

"Jeg tror, der bliver lagt mere vægt på bæredygtighed her på Blåkilde, end der hvor jeg gik i skole før. Vi skal f.eks. lære om varme og energi i fysik. Der er ikke så mange af os, der går op i, hvor vi får vores varme fra. Men jeg tænker, at det sætter spor i os, når vi engang skal til at vælge, hvilket fyr vi skal have, og hvilken bil vi skal have – at vi ved, hvordan det fungerer, og hvad der er mest klimavenligt. Hvis vi skal have en form for håb, er vi også nødt til at uddanne folk i bæredygtighed. Det er nu, vi skal lære om det og have en viden om det, for at vi kan gøre noget, og for at vi kan se de problemer, der er."