Bæredygtighed på efterskole. Illustration: e-Types

26. april 2022

Giv eleverne kritisk sans og håb for fremtiden

Efterskoler har ideelle vilkår for at give elever bæredygtig dannelse og kan bygge videre på en lang tradition for kritisk tænkning, mener forsker i pædagogik, uddannelse og bæredygtighed.

Blåkilde Efterskole. Foto: Tor Birk Trads

3 elever: På efterskolen lærer vi at leve mere bæredygtigt

Det er vigtigt at fokusere på bæredygtighed for fremtidens skyld, mener tre elever på Blåkilde Efterskole.

Blåkilde Efterskole. Foto: Tor Birk Trads

Efterskole vil være CO2-neutral

Solcelleanlæg, computerstyret varmeforbrug, eget dyrebrug, bæredygtige byggematerialer og borgerskabsfag er bare nogle af Blåkilde Efterskoles mange veje til at blive CO2-neutral skole og til at gøre skolens elever mere bæredygtigt bevidste.

Bæredygtighed på efterskoler. Illustration - e-Types

9 ting der kan skubbe skolen i en mere bæredygtig retning

Alle ansatte og faggrupper på skolen har hver deres vigtige rolle i forhold til at skabe en mere bæredygtig efterskole. Projektleder for Fælles Forandring i Efterskolerne Charlotte Hedevang Nielsen giver gode råd til hvordan.

Videre med 10. Foto: Trine Bukh

21. april 2022

Hvad er jeres klimastrategi?

Efterskoler er faktisk slet ikke afhængige af, at politikerne handler. Vi er frie til at handle selv, og vi er frie til at gå meget længere end de krav, vi venter på, at politikerne måske stiller os, skriver Torben Vind Rasmussen i dette formandsbrev.

Foto: Trine Bukh

368 har søgt om En Håndsrækning til efterskoleophold

368 økonomisk trængte familier har søgt om at få et af de 92 efterskolestipendier til skoleåret 2022/23, som Egmont Fonden donerer.

Tine Kjøller. Foto: Lars Krabbe

20. april 2022

"Bestyrelsen skal afspejle efterskolernes mangfoldighed"

Tine Engell Kjøller er til daglig forstander på en specialefterskole, og i bestyrelsen kæmper hun bl.a. for at fjerne loftet på specialundervisningstaksterne, og at alle unge får mulighed for et efterskoleophold.

Simon Voetmann forstander Faaborgegnens Efterskole ukrainske flygtninge

20. april 2022

Forstander: "Efterskoler har både hjerterum og husrum til at huse ukrainske flygtninge"

Faaborgegnens Efterskole har lukket fire ukrainske flygtninge ind i fællesskabet. At se dem få liv i øjnene og være en del af et ungdomsliv gør det mere meningsfuldt end bøvlet, mener forstander Simon Voetmann. Han opfordrer andre efterskoler til at gøre det samme.

Nislevgård Efterskole – foto: Trine Bukh

Ordblinde efterskoleelever bliver forfattere

På ordblindeefterskolen Nislevgård Efterskole kan eleverne vælge forfatterskole som valgfag. Forløbet sluttes af med, at de udgiver en novellesamling, som kan lånes på det lokale bibliotek.

Niels Christensen – Nøvlingskov Efterskole

07. april 2022

”Jeg lærer bedst ved at have det i hænderne"

Niels Christensen går i 10. klasse på Nøvlingskov Efterskole, hvor han får lov til at få sorte fingre, imens han lærer alt om motorer på skolens motor- og metallinje. Han drømmer om at blive landbrugsmaskinmekaniker, og efterskolen er et springbræt til erhvervsuddannelsen.

Christian Holmhus - Nislevgård Efterskole - Trine Bukh

2 elever: Ordblinde kan godt være dygtige skribenter

Et forfattervalgfag på ordblindeefterskolen Nislevgård Efterskole har givet to elever værktøjer, mod og lyst til at skrive.

Efterskolekærlighed – foto: Tor Birk Trads

05. april 2022

Køkkenpigen og pedellen faldt for hinanden

For 60 år siden arbejdede 17-årige Poul Erik Jeppesen og 16-årige Sinne Madsen på Rydhave Slots Efterskole. Pedellen og køkkenpigen forelskede sig, og i dag har de tre børn, otte børnebørn og syv oldebørn.