Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Tidligere på måneden kom endnu en dyster rapport om klimaet. Denne gang fra FN's klimapanel, som siger, at vi kommer til at bruge alle teknologier og alle tiltag for at komme i mål. Det er ikke blot en snak om sol og vind.

Der går næppe en måned uden nye undersøgelser af klimaet, som samstemmende kalder på handling. Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) seneste store klimaundersøgelse viser, at fire ud af fem danskere ser klimaforandringer som menneskehedens største udfordring i det 21. århundrede. Samtidig går 62 procent af danskerne ind for, at regeringen indfører strengere foranstaltninger, der gennemtvinger ændringer i folks adfærd. Læs rapporten her.

Der er med andre ord et stort ønske om handling.

I denne uge kom regeringen med en ny klimaplan. Men mens vi venter på, at politikerne skal sætte handlig bag ordene, skal vi så sætte os med hænderne i skødet og vente? Ikke hvis I spørger mig. Der er heldigvis allerede mange projekter i gang på efterskolerne – lige fra grønne haver over byggeri af genbrugsmaterialer til CO2-neutrale målsætninger og bæredygtighedsnetværk.

Efterskoler er faktisk slet ikke afhængige af, at politikerne handler. Vi er frie til at handle selv, og vi er frie til at gå meget længere end de krav, vi venter på, at politikerne måske stiller os. Ingen lov forhindrer efterskoler i at blive CO2-neutrale. Ingen lov forhindrer efterskoler i at skabe en bæredygtig hverdag. Ingen lov forhindrer os i at skabe et hverdagsliv for vores elever, hvor klimahensyn ikke 'bare' er et pædagogisk projekt, men en del af hverdagslivet. Vi er dog også frie til at lade være. Frie til at trække på skuldrene af klimaregnskabet. Frie til at vente på diktater i en lovgivning. Men den frihed synes jeg ikke, vi kan være bekendt.

Vi er en skoleform, som i den grad har vundet unges respekt og tillid. Der er tillid til, at vi skaber en ramme for, at vores elever kan gå styrket ind i deres fremtid. Den tillid skal vi leve op til. Vi er ansvarlige voksne, som tager eleverne alvorligt. Vi skal ikke vente på andre end os selv og vores egen handlekraft. Derfor skal vi også turde være ambitiøse i forhold til klimadagsordenen.

Og derfor spørger jeg: Hvad er jeres klimastrategi?