Af Karen Greve

Til X Factorfinalen i april 2021 stod 17-årige Nikoline Steen Kristensen på scenen i det stort anlagte show og sang smilende duet med Michael Falch I nogle dramatiske minutter kort forinden havde hun oplevet det, som alle performere i deres stille sind frygter. Nikoline gik i sort på scenen midt i nummeret Fly Away og måtte ud og sunde sig, inden hun kunne fortsætte. Men så fortsatte hun til gengæld også, som om ingenting var hændt. Alene og med sikker stemme, skøn udstråling og sin ukulele, og senere i veloplagt kemi med Michael Falch i monsterhittet I et land uden høje bjerge.

Nikoline Steen Kristensen kom til X Factor direkte efter to efterskoleophold på Himmerlands Ungdomsskole i Aars, hvor hun har lært noget vigtigt om sig selv.
“Jeg kan mere, end jeg lige troede. Jeg tør sætte næsen op efter ting, jeg ikke troede, jeg kunne før. Det er nok det vigtigste, jeg har lært.”

Tryghedsmenneske
“Før jeg kom på efterskole, var jeg et tryghedsmenneske. Jeg sov helst ikke ude nogen steder, og jeg kunne godt lide at vide, hvad der skulle ske og hvordan, inden jeg gik ind i nye oplevelser,” siger Nikoline Steen Kristensen. Hun begyndte på Himmerlands Ungdomsskole i sæsonen 2018/19 i niende klasse, fordi hun havde hørt så meget godt om efterskolelivet. “Jeg blev taget så godt imod på første dag, men jeg blev ked af det, da mine forældre skulle køre, og dagen efter skrev jeg til dem: Kom og hent mig. ”Heldigvis startede hendes forældre ikke straks bilen for at komme til undsætning.

“Jeg var jo omgivet af søde mennesker, både lærere og elever, alle var i samme båd, og i starten var det ikke let for nogen. Jeg sagde højt til en samling, at jeg havde hjemvé, og det var vildt svært at sige det, men jeg fik så mange kram og positiv opmærksomhed bagefter,” siger Nikoline Steen Kristensen, der oplevede en varm åbenhed på efterskolen, hvor det var okay at sige ting, hun ikke tidligere ville have turdet dele. For ikke at prikke yderligere til hendes hjemvé aftalte hendes forældre at kommunikere gennem Nikolines kontaktlærer i begyndelsen. “Det var ret smart, at det ikke gik gennem mig. Mine forældre kunne følge med i, hvordan det gik, og efterskolen var god til at arrangere en masse ting, så tiden gik stærkt for mig.”
Nikoline - privatfoto

Nikoline og hendes efterskoleveninde Julie på Himmerlands Ungdomsskole

Stjernestøv og stjernekastere
Himmerlands Ungdomsskole, som Nikoline valgte at tage et år mere på i 10. klasse, har også haft mere direkte indflydelse på hendes deltagelse i X Factor. “Jeg meldte mig til X Factor for sjov sammen med en gruppe piger fra efterskolen. Det var en af de andre, der sagde: Skal vi bare fylde bilen og køre til audition? Inden jeg kom på efterskole, havde jeg aldrig turdet, men jeg sprang bare ud i det,” fortæller Nikoline Steen Kristensen.

“Da vi under programmet skulle bo i København, var det rart for mig at vide, at jeg kunne tackle den slags situationer. Jeg er vant til fra efterskolen at sørge for en del ting selv. Det gav mig noget ro i forløbet.” Fra efterskolen har hun også fået lidt øvelse i at performe med sig. “En af de oplevelser, der står meget klart frem, er, at jeg skrev en sang om, hvordan jeg havde det i starten af året med hjemvé, og hvordan jeg senere fik det fantastisk. Vi havde et julemøde med alle forældrene, hvor alle elever sang min sang og kom gående med stjernekastere hen ad gangen. Det kunne noget særligt.”

Efterskolen sidder i mig
“Jeg er slet ikke kommet mig over min efterskoletid endnu. Jeg kom til at elske det, fordi jeg gjorde det, selv om jeg havde hjemvé i begyndelsen. Jeg er overlykkelig for det,” siger Nikoline Steen Kristensen, der i løbet af sine to ophold lærte at turde stå ved og udtrykke sine holdninger, finde sine egne grænser i forhold til, hvornår hun gerne vil være social, og hvornår hun har brug for at lade op alene, og så var det cool at møde så mange forskellige mennesker, synes hun.

“Jeg gik på en mangfoldig efterskole, og det er bare sundt at se andre, der ser ting på en anden måde, end jeg selv gør. Nogle kom fra landet, andre fra byer. Nogle var tætte med deres familie, andre var ikke. Det at samles på en efterskole og have den oplevelse sammen, det er en stor ting,” siger Nikoline Steen Kristensen. Selv om det typisk er store begivenheder som en musical, en rejse, en opvisning eller et stævne, der står tilbage efter et efterskoleophold, så oplevede hun, at de helt små oplevelser endte med at være de største. “Jeg var af sted i 2020, og vi blev jo sendt hjem i en periode på grund af corona. Da vi kom tilbage, kunne man virkelig mærke, at folk gerne ville hinanden. De øjeblikke, hvor vi sad sammen og spiste udenfor på græsplænen, det var i virkeligheden de bedste.”

Hun laver en lille kunstpause og kommer med en opfordring. “Så til alle jer, der skal af sted i år og måske er nervøse for, om I kan lave de samme ting på grund af corona-restriktioner, vil jeg bare sige, at I ikke skal tænke på det. Efterskole er bare efterskole, når man er der, og det er så fedt at opleve.”

“Jeg tør sætte næsen op efter ting, jeg ikke troede, jeg kunne før. Det er nok det vigtigste, jeg har lært.”

Nikoline Steen Kristensen, tidligere efterskoleelev på Himmerlands Ungdomsskole.

Nikolines forældreråd

• Det er fedt at få lov at beslutte meget selv, for det er der, man udvikler sig. Så lyt og hav tillid til de unge.
  • Som regel, når jeg var hjemme, var jeg bombet og ville slappe af. Giv plads til det.
  • Pakker med snacks er det bedste. Masser af snacks. Send så mange pakker som muligt.