Alma. Foto: Lars Krabbe

"Det hjælper mig, når noget er hårdt"

• Alma Juul Thomsen
  • 9. klasse
  • Næsgaard Efterskole i 2021/22

"Jeg kan godt føle mig presset indimellem, og især i starten af skoleåret følte jeg mig meget stresset. Derfor foreslog min familielærer, at jeg kunne komme med i det her forløb. Jeg kan godt lide naturen, så jeg syntes, det lød ret fantastisk med ture i skoven, bål og sådan noget. Det blev ligesom mit tidspunkt på ugen, hvor jeg kunne trække vejret friere, og hvis jeg havde en stresset dag, følte jeg mig altid afslappet, når vi kom hjem fra skoven. Vi lærte en masse vejrtrækningsøvelser og meditation, som jeg kan bruge, når jeg har behov for det. Det gør jeg f.eks. efter en lang, hård dag, eller hvis jeg føler mig ked af det. Det har hjulpet mig med at klare mig bedre igennem, når noget er hårdt."

Ida. Foto: Lars Krabbe

"En pause fra alt ansvaret"

• Ida Bonde
  • 10. klasse
  • Næsgaard Efterskole i 2021/22

"Jeg havde hjemve til at starte med og følte bare, det var for meget at være på skolen hele tiden. Først var jeg nok lidt skeptisk over naturforløbet og spekulerede på, om vi nu skulle til at kramme træer og sådan noget. Men jeg blev virkelig positivt overrasket, da jeg begyndte at komme med Joan og de andre ud i skoven. For mig var det en lille pause fra alle menneskerne og fra alt ansvaret. I skoven er der plads til at tænke, og jeg får ny energi af at være derude. Jeg har også lært at bruge og se naturen på en anden måde. Sådan noget så jeg slet ikke før, men nu opdager jeg, når træerne springer ud, og jeg bliver gladere i takt med, at det sker. Det betød også noget, at vi var en gruppe elever sammen afsted og talte sammen med hinanden og Joan om, hvordan vi havde det og delte vores naturoplevelser sammen. Jeg føler, det har gjort mig bedre til at tale med andre om, hvad jeg føler, og hvordan jeg oplever tingene."

Kirstine. Foto: Lars Krabbe

"Jeg kan bruge naturen til at få det bedre"

• Kirstine Heegaard Jensen
  • 10. klasse
  • Næsgaard Efterskole i 2021/22

"Jeg havde været lidt nede i et stykke tid, men havde ikke lyst til ligefrem at starte til sådan noget terapi, hvor man skal sidde på en stol og fortælle om sig selv og sine problemer. Jeg kunne jo se, hvor meget det hjalp nogle af de andre, der var med Joan i skoven, så jeg spurgte faktisk selv, om jeg måtte komme med. Jeg var virkelig glad for at komme med og ved, at naturen er rar nu. Det er også fedt at have lært at følge og fejre naturen og årets gang. Jeg kan rigtig godt lide at meditere og har også fået lettere ved at se det lyse i tingene. Det giver mig ny energi og et større overskud til at være sammen med andre. Det, jeg har lært ved at være så meget i naturen sammen med Joan og de andre, er også, at jeg kan bruge naturen og andre mennesker til at få det bedre, så jeg ikke bare går ned i et hul, når jeg bliver ked af det."