Føroya eftirskuli. Foto: Baldur Eklund

19. september 2022

Færøerne har fået sine første to efterskoler

Hvert år tager mange unge færinger på efterskole i Danmark, men nu har de også fået mulighed for det på Færøerne. Bliv klogere på landets første to efterskoler, og hvorfor folkene bag mener, der er brug for færøske efterskoler.

Drengegruppe. Foto: Tor Birk Trads

19. september 2022

Et efterskoleår skaber bånd for livet

Efterskolen kan trække tråde langt ud i fremtiden. Tidligere elever, der har gået på efterskole fra 1978 til 2019, fortæller om de bånd, der blev skabt dengang.

Mathilde. Foto: Tor Birk Trads

02. september 2022

Efterskolen har givet mig …

Fire tidligere efterskoleelever fortæller, hvad de tager med sig fra efterskolen, og hvordan deres efterskoleår har præget dem senere hen.

Torben. Foto: Trine Bukh

01. september 2022

Årets elevtal er både en succes og en udfordring

Med tilstrømningen af 10. klasseselever kan det være fristende at afvikle 9. klasse til fordel for 10. klasse. Jeg vil gerne appellere til, at vi alle gør en ekstra indsats for, at vi kan holde fast i og udvikle de gode efterskoletilbud, vi har for 8. og 9. klasseseleverne, skriver Torben Vind Rasmussen i dette formandsbrev.

Magasinudvalg

01. september 2022

Vil du være med i Efterskolernes medieudvalg?

Som medlem af Efterskolernes Medieudvalg er du med til at give sparring og komme med idéer til Efterskolernes medier. Ansøg om plads senest 16. september 2022.

Ryslinge-Efterskole-festival-10.-klasse

8 gode råd til at udvikle 10. klasse

Ryslinge Efterskole har udviklet en projektorienteret 10. klasse, hvor svendebrevet erstatter eksamensbeviset. Skolen var en del af Efterskolernes udviklingsprojekt ’Videre med 10.’, og to lærere deler her erfaringer og gode råd.

3 elever Næsgaard. Foto: Lars Krabbe

30. august 2022

3 elever: Vi bruger naturen som en pause fra alt det hårde

Tre timer i skoven om ugen og naturterapi har givet efterskoleelever en pause fra tankemylder, pres og hjemve – og mere overskud til at tage del i fællesskabet på skolen.

Mette-Ibsen-bestyrelsesmedlem-Efterskolerne

30. august 2022

"Det provokerede mig, at der ikke var TAP’ere i bestyrelsen"

Mette Ibsen er den første sekretær nogensinde i Efterskolernes bestyrelse. Hun mener, at TAP’ere skal repræsenteres i bestyrelsen og er mindst lige så vigtige rollemodeller for de unge, som lærere og forstandere er.

Efterskoleelever i køjeseng. Foto: Trine Bukh

22. august 2022

Flere end nogensinde er startet på efterskole

32.447 unge er startet på efterskole i dette skoleår. Det er 702 flere end sidste år og ny rekord.

Jakob Mangelsen. Foto: Tor Birk Trads

17. august 2022

Ny forstander vil lytte sig til god ledelse

Flemming Efterskoles nye forstander, Jacob Mangelsen, kommer med en stor portion erfaring som leder. Han lægger vægt på at lytte og på sammen med personalet at skabe en god skole.

Christian Petersen Efterskolerne

Christian Petersen stopper efter 14 år på Vartov

Fra september 2022 er det ikke længere landets efterskoler, der får glæde af Christian Petersens kyndige rådgivning. Han har søgt nye udfordringer og stopper efter 14 år i Efterskolernes sekretariat.

Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

17. august 2022

Har du talt med din folketingskandidat?

Hvordan vil din efterskole sætte et politisk aftryk, spørger Torben Vind Rasmussen i skoleårets første formandsbrev.