Af Sine Eggert og Louise Grønkjær

Det nye skoleår er netop begyndt, og som efterskolelærer vil man før eller siden støde på en elev, hvor man bliver bekymret. Men hvordan håndterer man den slags situationer?

Netop det kan man finde støtte og vejledning til i pjecen "Den professionelle bekymring".

”Den professionelle bekymring” gennemgår trin for trin, hvad man gør, hvis en elev mistrives og der er brug for samarbejde med kommunen. Pjecen gennemgår også forskellige fagudtryk og regler inden for området. Den sætter bl.a. fokus på den skærpede underretningspligt, som alle, der arbejde professionelt med børn og unge, har.

"Den professionelle bekymring" blev udgivet i 2013 af Undervisningsministeriet. Ministeriet arbejder på en opdateret version, men indtil den er på banen, er der fortsat mange gode råd at hente i vejledningen, der i sin tid blev udarbejdet i tæt samarbejde med bl.a. Efterskoleforeningen.