Af Claus Georg Kjær

"Jeg besøgte kun én efterskole, for den virkede helt rigtig"

Johan Askov Iversen, 16 år, går på Odsherreds Efterskole tæt på Fårevejle. Efterskole dukkede op på hans radar i 7. klasse, fordi det var populært blandt mange af hans venners ældre søskende. Han vil bl.a. bruge opholdet som forberedelse til at starte på gymnasiet.

Hvordan fandt du den efterskole, som du går på?
"Jeg søgte en skole, der havde en business-linje. For et par år siden startede en ven og jeg en lille virksomhed med dropshipping, hvor vi købte softgun pistoler på AliExpress i Kina og solgte dem videre i Danmark og andre lande. Jeg vil gerne beskæftige mig mere med, hvordan man etablerer en virksomhed, og Odsherreds Efterskole tilbød en linje, der bl.a. handler om globalt iværksætteri, så det var oplagt at vælge den. Jeg besøgte faktisk ikke andre skoler, da Odsherreds Efterskole bare virkede helt rigtig."

Hvad er det bedste ved at gå på efterskole?
"Jeg har fået en masse nye venner, der slet ikke ligner mig, og som jeg måske ikke ellers ville være blevet venner med. Både på de linjefag, jeg har, og i min ’Stifindergruppe’, som jeg er til morgensamling med og spiser med."
Villads Mahler Petterson om Efterskolernes Dag
"Jeg lagde mærke til faciliteterne"

Villads Mahler Petterson, 16 år, går på Sportsefterskolen SINE ved Løgumkloster i Sønderjylland. Allerede i 8. klasse var han ret sikker på, at pilen pegede mod efterskole i 10. klasse, men der gik noget tid, før han besluttede sig for, hvor han skulle gå.

Privatfoto
Hvorfor ville du på efterskole?
"Jeg ser det som et år med fordybelse, inden jeg skal starte på gymnasiet, hvor jeg har tid til at dyrke nogle af de ting, som jeg interesserer mig for mere end kun det boglige i skolen."

Hvordan fandt du den efterskole, som du går på?
”Jeg startede med at søge på skoler på efterskolerne.dk. Der er sådan nogle filtre, man kan bruge i søgningen, og jeg gik efter skoler med en almen profil, hvor der var meget idræt. Derefter besøgte jeg tre eller fire efterskoler med mine forældre på Efterskolernes Dag."

Hvad var de tre vigtigste ting, der fik dig til at vælge den skole, du går på?
"Det første, jeg lagde mærke til på besøgsdagen, var, at de havde vildt fede faciliteter. Det, synes jeg, betyder meget. De elever, der viste os rundt på skolen, var virkelig søde og man kunne mærke på dem, at de var rigtigt glade for skolen. Og så var lærerne utroligt engagerede."

Hvad er det bedste ved at gå på efterskole?
"Det er, at selve undervisningen ikke er det vigtigste. Der er tid til at hygge og slappe af også, og man får mange nye venner. Alle snakker med hinanden på kryds og tværs, og det er ligegyldigt, hvor man kommer fra. Det er også godt at lære at være mere selvstændig og være lidt væk fra sine forældre."