Forstander Jesper Wedel Rosbæk Husby Efterskole
Jesper Wedel Rosbæk,
forstander på Husby Efterskole
Hvordan oplevede du Efterskolernes Dag?
"Vi havde en god Efterskolernes Dag. Der var 88 familier på besøg, hvilket er en smule færre end normalt, men det kan skyldes, at vi har meldt ud, at vores mest populære linje med islandske heste allerede er fyldt i de næste par år. Jeg oplever, at familierne er rigtig godt klædt på, når de kommer og har orienteret sig grundigt på vores hjemmeside. Det er et godt udgangspunkt for at indlede en dybere samtale med dem om, hvad et efterskoleophold kan. Generelt ser vi, at der er mange, der gerne vil have en personlig rundvisning og samtale. De synes måske, at det store fællesskab til Efterskolernes Dag bliver lidt for overvældende. Den gruppe laver vi særlige besøgsdage for i løbet af året og det er en succes."

Hvad spørger de kommende elever/familier om i forbindelse med besøgsdagen?
"Tidligere var familierne meget interesserede i faciliteterne og brugte det til at sammenligne med andre skoler, men der er en helt klar tendens til, at der er flere, der spørger ind til vores værdigrundlag. De vil gerne vide, hvilken type fællesskab de kan forvente, og om vi f.eks. er konsekvente i vores pædagogik. Vi bor i Vestjylland og der efterspørger man typisk, at der er faste rammer og konsekvens, når man træder uden for linjerne. Der bliver spurgt ind til frafald på skolen, fordi nogle ser det som et trivselsparameter, og så er der også en del, der har spørgsmål til, hvordan 10. klasse kommer til at se ud i fremtiden og om den overhovedet eksisterer om et par år."

Ville du ændre på noget ved Efterskolernes Dag?
"Geografi og afstande betyder meget i forhold til, hvor mange skoler man kan nå at besøge. Derfor vil det give mening at forlænge besøgsdagen, måske med en time, for de steder, der ligger langt væk. Vi er glade for den markedsføringspakke, der kommer fra Efterskoleforeningen, og jeg mener, at vi skal blive ved med at fremhæve fællesskabet og indholdet, som de bærende elementer i et efterskoleophold."
Forstander Henrik Daugaard Holte-Hus Efterskole
Henrik Daugaard,
forstander på Holte-Hus Efterskole

Hvordan oplevede du Efterskolernes Dag?
”Det var en positiv dag. Vi havde 65 familier på besøg og det flugter nogenlunde med, hvordan det normalt er. Der er en bevægelse i retning af, at familierne gerne vil besøge os individuelt i løbet af året og det fungerer også godt. Vi er en ordblindeefterskole og optager næste års elever et år i forvejen. Derfor er det heller ikke afgørende, at de kommer her allerede, når de går i 6. klasse. Efterskolernes Dag hos os bliver derfor mere en slags visitation af og samtaler med kommende elever end et show med opvisninger."

Hvad spørger de kommende elever/familier om i forbindelse med besøgsdagen?
”De interesserer sig ikke i lige så høj grad for, om der er en fin, ny hal eller om toiletterne er rene. De vil gerne vide, hvilken skole vi er og hvordan vi løfter eleverne fagligt. De vil gerne vide noget om, hvordan skole og hjem samarbejder, og hvordan vi arbejder med fællesskaber, regler, mobiltelefoner og alt muligt andet. Deres nysgerrighed er mere værdidrevet end tidligere."

Ville du ændre på noget ved Efterskolernes Dag?
”Vi har den særlige geografiske udfordring, at besøgende ikke kan nå at se de tre ordblindeskoler, der ligger på Sjælland på samme dag. Det taler selvfølgelig for, at man løsner rammerne for, hvornår Efterskolernes Dag starter og slutter. Det kunne godt fungere, at nogle havde åbent om formiddagen og andre om eftermiddagen. Uge 40 er international ordblindeuge og hvis man lagde vores besøgsdag der, kunne man lukrere på den opmærksomhed, der er på ordblindhed i den uge i forvejen."

Holte-Hus Efterskole

På Holte-Hus Efterskole tog elever og ansatte imod 65 familier til Efterskolernes Dag. Foto: Holte-Hus Efterskole

Forstander Thomas Buch Ulbølle Idrætsefterskole

Thomas Buch,
forstander på Idrætsefterskolen Ulbølle

Hvordan oplevede du Efterskolernes Dag?
"Vi havde det samme antal besøgende, som vi plejer. Det er ca. 30-40 familier. Efterskolernes Dag er en del af et større set up omkring optagelse. Vi har mindre rundvisninger og to besøgsdage i august og september inden Efterskolernes Dag. Fordi vi er en idrætsefterskole til unge med særlige læringsforudsætninger, så skal vi lidt tættere på eleverne. Derfor arrangerer vi hvert år en fem dages praktik for ansøgere, så de kan få en dybere forståelse af, hvad efterskolen kan og kræver."

Hvad spørger de kommende elever/familier om i forbindelse med besøgsdagen?
"Som på de fleste efterskoler spørger de til fællesskabet. Om det er nemt at komme ind i, og hvor stor chancen er for at lykkes. Vi har elever med autisme, ADHD, Downs og indlæringsvanskeligheder, så det fylder selvfølgelig mere hos os, fordi de ofte har oplevet, at de mislykkes i fællesskaber. Når jeg holder introduktion på Efterskolernes Dag lader jeg mig også rive lidt med og taler meget om, hvor vigtigt det er at skabe gode relationer og hvor stort et fokus vi har på den del af efterskolelivet. Så kommer jeg pludselig i tanke om, at vi altså også tager på ski med eleverne, og det er selvfølgelig også vigtigt og attraktivt for nogle."

Ville du ændre på noget ved Efterskolernes Dag?
"Jeg siger altid til familierne, at de skal sørge for at få set nogle flere skoler, før de bestemmer sig, men vi oplever, at familierne er rigtigt pressede for at nå alle de efterskoler, som de gerne vil opleve. Jeg synes, det ville være svært at nå to grundige besøg på Efterskolernes Dag. Ift. markedsføring så vil vi helst opleves som en idrætsefterskole først og dernæst en skole, der kan rumme unge med særlige behov. Fortællingen om, at efterskolen er for alle, synes vi, at Efterskoleforeningen er rigtigt gode til at understøtte."