Af Louise Grønkjær

Efterskolerne og Tuborgfondet har netop indgået et samarbejde om at udbrede Fælles Forandring - efterskolernes verdensmålsfestival til hele landet. Tuborgfondet har bevilliget 3.070.000 kr. til et treårigt projekt.

Fælles Forandring sætter verdensmålene i en jordnær kontekst. Målet er at fremme bæredygtig dannelse og bæredygtige handlinger hos den enkelte elev.

I foråret 2020 vil Askov Efterskole, Flakkebjerg Efterskole og Halvorsminde Efterskole være værter for festivalerne hhv. 19. maj, 26. maj og 3. juni. Ambitionen er at afholde fem festivaler i 2021 og syv i 2022.

"Fælles Forandring er et virkelig godt projekt, som formår at engagere unge til konkret handling"

- Peter Giacomello, sekretariatschef for Tuborgfondet

Fælles Forandring løb første gang af stablen sidste år i maj på Flakkebjerg Efterskole – det skete også med støtte fra Tuborgfondet.

“Fælles Forandring er et virkelig godt projekt, som formår at engagere unge til konkret handling. Verdensmålene er i sin form en abstrakt agenda, som godt kan føles fjern, men Fælles Forandring gør de vigtige mål levende for unge, når de selv skal skabe f.eks. workshops og dermed se på deres egen hverdag gennem verdensmålene. Og vi har i høj grad brug for, at netop de unge bruger deres energi og kreativitet til at vise, hvordan vi kan skabe en mere bæredygtig fremtid,“ udtaler Tuborgfondets sekretariatschef, Peter Giacomello.

Efterskolernes formand glæder sig over samarbejdet med Tuborgfondet.

"Med festivalen bliver FN’s Verdensmål konkrete for både efterskoler og elever, og det kan være med til at sætte skub i de nødvendige forandringer, kloden har brug for. I Efterskoleforeningen glæder vi os over samarbejdet med Tuborgfondet. Det gør det muligt at invitere alle efterskoler til at tage del i forandringen – allerede i morgen. Det bliver stort!” siger Torben Vind Rasmussen.

Under Fælles Forandring skaber de unge selv det faglige indhold  i form af workshops, taler, debatter, musik og teater.

Figne Hartmann-Petersen var en af de 550 efterskoleelever, der deltog på festivalen på Flakkebjerg Efterskole sidste år.

"Gennem Fælles Forandring fik vi verdensmålene på skoleskemaet, som satte spor i hele efterskoleåret - og vigtigst af alt: Vi elever fik tændt både ejerskab og handlekraft. Fællesskabet på festivalen var inspirerende. Folk delte deres viden og engagement, og alle tog del i den fælles mission om en mere bæredygtig verden," udtaler Figne Hartmann-Petersen, som også sad i festivalens styregruppen.