Af Louise Wethke Buch

Morten Krøjgaard er en af de efterskoleelever, der har været med i IBO – Efterskolernes Verdensmålsbrobygning i dette skoleår. Han går i 10. klasse på Nøvlingskov Efterskole og har sammen med to andre elever udviklet en kontakt, som bliver tilknyttet låsen på hoveddøren, så alt unødvendigt lys slukker, når man låser døren, og tænder igen, når man låser døren op.

”Det var sjovt at få lov til at lege iværksætter og skabe et produkt, så ens tanker og idéer pludselig blev til en realitet,” siger han.

Efterskolernes Innovations Brobygnings Opgave (IBO) er verdensmål, OSO, erhvervspraktik og brobygning i én opgave. Eleverne finder selv på en idé med udgangspunkt i ét af FN’s 17 verdensmål, som de udvikler til en selvvalgt virksomhed. Undervejs kommer eleverne i brobygning og får hjælp af en lokal erhvervsskole.

IBO skal udvide elevernes kendskab til erhvervsskolerne og gentænke den klassiske OSO-opgave i 10. klasse, så eleverne får lov til at arbejde med en innovativ og bæredygtig idé. I år blev IBO gennemført i en coronavenlig udgave, hvor de 23 tilmeldte efterskoler fik både fysisk besøg og virtuel sparring fra erhvervsskolerne.

”Det var sjovt og lærerigt både at lave og ’sælge’ et produkt, så vi både var idéudviklere og entreprenører.”

- Morten Krøjgaard, elev på Nøvlingskov Efterskole

Både idéudviklere og entreprenører
Morten Krøjgaard og hans gruppe var i virtuel praktik hos den lokale afdeling i Jyske Bank. Eleverne fik indblik i bankens strømforbrug for at finde ud af, hvordan de kunne hjælpe virksomheder med at spare strøm.

”Det var en øjenåbner, hvor meget strøm og hvor mange penge og ressourcer virksomhederne bruger. I Jyske Bank havde de i gennemsnit halvanden computer hver, og hvis de ikke husker at slukke skærmene, når de har fri, bruger de unødvendigt meget strøm,” siger Morten Krøjgaard.

Undervejs var eleverne fra Nøvlingskov Efterskole i brobygning på Herningsholm Erhvervsskole, hvor de fik sparring og hjælp til, hvordan idéen kunne fungere i praksis. Erhvervsskolen hjalp dem blandt andet med at demonstrere idéen, så eleverne lånte en dør og en træplade af skolens pedel og satte to lamper og en stikkontakt fast på træpladen.

Til fremlæggelsen viste eleverne, hvordan lamperne tændte og slukkede, når de drejede på nøglen til hoveddøren. For Morten Krøjgaard var det især interessant at få lov til at pitche idéen foran andre.

”Det var ligesom at være med i ’Løvens hule’. Det var sjovt og lærerigt både at lave og ’sælge’ et produkt, så vi både var idéudviklere og entreprenører,” siger han.

Lærer nye sider af sig selv at kende
Morten Krøjgaard skal starte på HHX efter sommerferien og vil arbejde med salg i fremtiden. Selvom han ikke skal på Herningsholm Erhvervsskole, synes han, IBO-projektet har været en øjenåbner at være med i.

”Jeg tror, det er relevant inden for langt de fleste erhverv. Det giver et indblik i erhvervsskolerne, men det, der har været mest lærerigt for mig, har været idéudviklingen og at skulle forklare og ’sælge’ idéen, så alle forstår den til fremlæggelsen,” siger han.

”Det, eleverne lærer undervejs i forløbet, er det mest interessante.”

- Karin Skjøth, projektleder

Karin Skjøth er projektleder for ’E2E med verdensmålene i hænderne’, som er brobygning fra efterskoler til erhvervsskoler, hvor IBO er indsatsen på skolerne. Hun mener, at IBO bliver nærværende og meningsfuldt for eleverne, fordi de lærer nye sider af sig selv at kende, samtidig med de får et indblik i erhvervsuddannelserne.

”Eleverne får lov til at være kreative og koble teori og praksis. Der er mange, der har haft nogle helt fantastiske IBO-forløb, hvor de er kommet i mål med noget, de ikke troede, de kunne. En elev sagde engang til mig, at det her er en opgave, hvor man ikke kan finde svaret på nettet. De skal selv finde løsningen, og det, eleverne lærer undervejs i forløbet, er det mest interessante,” siger hun.

Vil I give jeres elever mulighed for at arbejde med verdensmål, OSO, erhvervspraktik og brobygning i én og samme opgave, er det nu, I skal søge, fortæller Karin Skjøth. Der er ansøgningsfrist 1. marts for tilmeldinger for skoleåret 2020/21 til Efterskolernes Innovations Brobygnings Opgave (IBO).

Tilmeld jeres skole IBO – Efterskolernes verdensmålsbrobygning

• IBO handler om at lave brobygning mellem efterskoler og erhvervsskoler og lokale virksomheder. Eleverne skal lave en Innovations Brobygnings Opgave (IBO) med afsæt i ét af FN’s 17 verdensmål.
  • Eleverne vælger selv en lokal virksomhed, som de besøger i en praktik og udvikler idéen til.
  • Undervejs kommer eleverne i brobygning på en erhvervsskole, hvor de får hjælp til at forbedre deres projekt.
  • IBO afsluttes med en opgave og en fremlæggelse, hvor eleverne præsenterer idéen.
  • Tilmeld jeres skole senest 1. marts for skoleåret 2021/22 ved at kontakte projektleder Karin Skjøth på ksk@efterskolerne.dk eller tlf. 61750740.
  • Læs mere om IBO-modellen her.