Af Katrine Friisberg

1. Glæd en kollega

Det, der bringer allermest glæde, er at glæde andre. Det kan være små ting som at huske at rose, når dine kolleger gør det godt. Uventede glæder giver dog den bedste effekt. De har samme psykologiske effekt, som en god joke. Du kan f.eks. sige til din matematikklasse i den sidste time på en mørk vinterdag, at i dag vil du bare læse historier højt i hele timen.

2. Gør noget overraskende

Du behøver ikke at være sjov for at have en sjovere arbejdsdag. Det handler mere om at kunne opfatte noget humoristisk. Humor handler først og fremmest om at være god til at bruge sin fantasi og gøre noget uventet. Forsøg f.eks. at ryste rutinen. Hvad med at overraske forældrene til næste forældresamtale? Forældrene forventer, at de vil blive sat ved et bord med en termokande og et par plastikkrus. Hvad nu, hvis der var pyntet op, eller samtalerne foregik omkring et bål?

3. Øv din fantasi

For at blive bedre til at bruge humor i det daglige, kan du skærpe din humoristiske sans. Det handler at tvinge din hjerne til at se verden på nye måder. Inddrag eventuelt eleverne i følgende øvelser: Tag avisen, og fremstil positive historier under de negative overskrifter. Eller sæt jer på en bænk og find på historier, om de mennesker, som går forbi. Se, hvem der kan lave den sjoveste historie. Øvelserne udvider hjernens evne til at se muligheder i det, som man har set utallige gange. At bruge humor i dagligdagen kræver, at du har en humoristisk tilgang til livet – netop ved at se andre muligheder i det kendte.

4. Hold humor på din egen banehalvdel

Man skal altid have en anelse af venlighed og inklusion i sin humor. Grin hellere af dig selv end af andre. Selvironi viser overskud og er ofte en form for humor, som bryder barrierer ned.

5. Brug humor som en ventil

En dokumentar om brandmændenes indsats under angrebet på tvillingetårnene i New York 11. september 2001 viste, at nogle af brandmændene lavede jokes, før de skulle op i tårnet og sætte deres liv på spil. For humor kan virke som en ventil for alt det alvorlige.
I pressede perioder eller situationer med f.eks. overarbejde eller stress kan en munter tone give den lykkefølelse, vi er på jagt efter. Det gør ikke, at vi ikke tager situationen alvorligt – men humor giver os en ventil at lukke frustrationerne ud af.

6. Få alle med

Den humor, vi får mest ud af på en arbejdsplads, er ofte den, hvor vi alle sammen kan være med, og føler os som en del af den gruppe, der laver sjov med et fælles emne. Det kunne f.eks. være et nyt computersystem. Derfor er det vigtigt, at alle medarbejdergrupper taler sammen. Hvis du er lærer, så bevæg dig ud i køkkenet og vis interesse for dem, som arbejder der – og omvendt. Når vi kender til hinandens liv og referenceramme, har vi et grundlag for at finde ud af, hvad man kan lave sjov med.

7. Vær modig

Hvis du vil øve dig i at skabe sjov på din arbejdsplads, og du ikke er vant til at være den sjove type, så indstil dig på, at humor kræver mod. For nogle kan det være en overvindelse at gøre noget uventet eller forsøge at være sjov. Hvad tænker de andre mon? Det kræver lidt mod, men den eneste vej er at øve sig. Bestem dig for at gøre en lille uventet ting til at begynde med. Og byg så ovenpå. Nogle gange vil det gå galt. Så træk vejret dybt. Le af det – og prøv igen.
humor

Derfor er humor på jobbet vigtigt

• Humorforskning viser, at humor er en af de ting, vi sætter allermest pris på hos andre mennesker. Er du sammen med nogle mennesker, som du dagligt finder lune, humoristiske og sjove – og har de det på samme måde med dig, er der god chance for, at du føler større arbejdsglæde.
  • Der er stor chance for, at hvis du ikke oplever munterhed og humor på jobbet, er det, fordi der ikke er overskud til det. Den gode nyhed er, at det kan være med til at give overskud og energi, hvis I på arbejdspladsen bliver mere bevidste om at bruge humor.

Kilde: Rune Green, humorist, foredragsholder og medlem af International Society of Humor Studies

Denne artikel har oprindeligt været bragt i Magainet Efterskolerne.