Af Louise Wethke Buch

Hvor meget CO2 udleder en efterskoleelev på skituren, i spisesalen eller i varmeforbrug? Et gratis, elektronisk værktøj udviklet af Folkehøjskolernes Forening i Danmark, FFD, i samarbejde med DTU-studerende Niels Aske Sauer, er målrettet efterskoler og højskoler og kan beregne CO2-aftrykket pr. årselev.

Værktøjet er et regneark i Excel-format, hvor eleverne indtaster tal og data og derefter kan beregne, hvordan CO2-regnskabet fordeler sig på efterskolen. Håbet er, at skolerne ved at kende elevernes  CO2-forbrug også bliver klogere på, hvor og hvordan de kan begrænse det.

Værktøjet er blevet testet af elevhold på flere højskoler og efterskoler. Meningen er, at CO2-beregneren skal kunne inddrages i undervisningen, hvor eleverne selv er med til at beregne deres CO2-forbrug og reflektere over muligheder for at begrænse det. Det er der et dannelsesaspekt i, mener bæredygtighedskonsulent hos FFD, Johannes Schønau.

”Vi oplever, at skolerne finder tallene tankevækkende, og vi håber, det kan give anledning til gode samtaler og handling,” siger han.

Test jeres CO2-aftryk

Værktøjet beregner CO2-aftrykket ud fra data om kost, strøm, varme, transport, studieture og forbrug. Det tager ca. et par timer for eleverne at udfylde, hvis de får hjælp af f.eks. en pedel eller regnskabschef.

Find CO2-beregneren her

Læs mere på FFD's hjemmeside her