Mette Romer - stafetten. Foto: Rico Feldfoss

28. januar 2022

Har nultolerancepædagogik en plads i efterskolelivet?

Forstander på Oure Efterskole, Mette Romer Søborg, sætter efterskolers pædagogik til debat. Selv mener hun, at dialog frem for nultolerance er vejen frem.

Efterskolekærlighed. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

28. januar 2022

Spottede ham den høje med dun på overlæben første dag

Der var tavlekridt, træhjerter og en efterskoleven ved navn Per Skov Madsen involveret, da Minna og Tage Krogsgård forelskede sig i hinanden på Hardsyssel Efterskole i slutningen af 1970’erne.

27. januar 2022

Lys forude!

Formand Torben Vind Rasmussen roser efterskolerne for deres håndtering af corona, som lige nu giver stærkt reducerede elevhold og aflyste planer, og kigger frem mod et lysere forår.

Peter-Lund-Madsen-angst-efterskoler

26. januar 2022

Peter Lund Madsen: ”Angst er en livsnødvendig følelse”

Angst er ubehagelig, men ikke farlig. Og det er helt normalt. Efterskoler kan skabe en åbenhed om angst, som kan hjælpe unge, mener hjerneforsker Peter Lund Madsen, som holder oplæg på Efterskolernes årsmøde 2022.

Thorkild-Specht-forstander-Høng-Efterskole

25. januar 2022

5 døgn med Høngs forstander: ”Dér er jeg overbevist om, at vi skal hjem hurtigst muligt”

Høng Efterskole tog på skitur med 109 elever med negative coronatest. Efter et døgn i Sverige blev 37 testet positive. Forstander Thorkild Specht fortæller om de svære beslutninger, han måtte træffe undervejs.

6 elever om det særlige ved at gå i 10. klasse på efterskole

Læring for livet, social udvikling og et stort udbytte af undervisningen er blot nogle af de ting, 6 elever fremhæver om det at gå i 10. klasse på efterskole.

Foto: Trine Bukh

Der er behov for et fælles sprog for 10. klasse

Udviklingsprojektet ’Videre med 10.’ skal være med til at skabe et fælles sprog for, hvad 10. klasse på efterskoler er. Samtidig skal efterskoler blive bedre til at samtænke elevernes faglige, personlige og sociale udvikling, mener Efterskolernes formand og to forstandere, der er med i projektet.

2 skoler: Sådan arbejder vi med at udvikle 10. klasse

Viby Efterskole og Ollerup Efterskole er begge med i Efterskolernes udviklingsprojekt 'Videre med 10.' Begge skoler ønsker at have fagligt funderede 10. klasser, hvor der også skal være plads til nytænkning og kreativitet.

Navneportræt Magda Høgsbjerg. Foto: Michael Drost-Hansen

20. januar 2022

Magda er hele efterskolens mormor

Magda Høgsbjerg har fået Den Kongelige Belønningsmedalje for at have arbejdet 40 år som lærer på Vesterlund Efterskole. Selv mener hun, at hun bare har passet sit job.

Efterskolernes-bestyrelse-2021

20. januar 2022

Nu kan du stille op til Efterskoleforeningens bestyrelse

På Efterskoleforeningens årsmøde 4.-6. marts skal der vælges to bestyrelsesmedlemmer, mens formanden også er på valg. Alle foreningens medlemmer kan melde deres kandidatur til bestyrelsen inden 3. februar 2022.

Efterskoler integreret vejledning og brobygning

20. januar 2022

Efterskoler kan klæde unge bedre på til valg af ungdomsuddannelse

Mange unge træffer valget om ungdomsuddannelse allerede i 8. klasse, men for en del er valget præget af tvivl og frygt for at vælge forkert, viser ny rapport fra EVA. Efterskoler og 10. klasse kan hjælpe dem til at træffe et mere kvalificeret og oplyst valg, mener Efterskolernes formand.

Illustration: e-Types

19. januar 2022

15 genstande pr. elev til en forældrestyret efterskolefest?

Efterskoleforældre opfordrer til at tale om unges drukkultur og efterlyser holdninger og initiativer fra landets efterskoler.