Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Det var gode nyheder, politikerne kom med natten til torsdag efter 11 timers forhandlinger. Vi er i fuld gang med at nærlæse aftaleteksten, hvor det fremgår, at skoler vil have mulighed for at vende tilbage til en normal hverdag fra på mandag. Samtidig står der, at det må forventes, at en række af lempelserne først implementeres fra og med 1. august af hensyn til den praktiske tilrettelæggelse af undervisningen. Hvad det konkret betyder, undersøger vi nu i Børne- og Undervisningsministeriet. Men lad os glæde os over, at eleverne forhåbentlig får den gode afslutning, de mere end nogensinde har fortjent. De har om nogen været tålmodige og accepteret restriktioner og aflysninger henover hele skoleåret.

Mange vil nok med rette kunne sige, at det er de store fællesskaber, der har været ramt i dette skoleår. Efterskoleidentiteten og efterskolefællesskabet skabes i hverdagslivet på efterskolen, i undervisningen, i samværet og i fritidskulturen, hvorimod nogle af de store højdepunkter og stærke minder skabes i de store fællesskaber – som gymnastikturnéen, den internationale udveksling eller landsdækkende fodboldturneringer. De elementer er også efterskole, og jeg håber, vi kan se frem mod et nyt efterskoleår, hvor eleverne mærker værdien i både de små og de store fællesskaber.

Et af de helt store arrangementer, vi ser frem til i det kommende skoleår, er DGI's Landsstævne. Efterskoleholdets deltagelse i Landsstævnet er den største enkeltstående begivenhed i efterskolelandskabet, og den rummer muligheder for et væld af aktiviteter lige fra gymnastik til e-sport, friluftsliv og fodbold. Landsstævnet handler om fællesskab, om nærvær, om bæredygtighed, og det giver jer en mulighed for at skabe en anderledes afslutning på et skoleår sammen med 6-7.000 andre efterskoleelever. Landsstævnet skaber en stærk bevidsthed om, at vi er en del af noget større, og det er stadig muligt at tilmelde jeres efterskole. Kontakt Asbjørn Nielsen på an@efterskolerne.dk

Nyd de sidste uger i fællesskabet!