Liva Læsøe - digt

01. juli 2021

Tidligere efterskoleelev: ”Vi holdt sammen, vi gik ikke itu”

16-årige Liva Læsøe har skrevet et digt om sit efterskoleår, hvor hun kommer omkring fem forskellige faser: Tanker om opstarten, hverdagslivet, den lange coronahjemsendelse, elevernes tilbagevenden og til sidst afskeden med efterskolen og det eventyr, hun oplever, det har været.

23. juni 2021

Hvordan ser fremtidens 10. klasse ud?

Sæt kryds i kalenderen 17. september, hvor foreningen inviterer til seminar om 10. klasse. Her præsenteres bl.a. tankerne bag det nye udviklingsprojekt ’Videre med 10’, hvor en række efterskoler har meldt sig til at få konsulentbistand til at udvikle deres 10. klasse.

23. juni 2021

Syv nye efterskoler med i ’Syng, spis og snak’

Fællessangsprojektet mellem Efterskolerne, Højskolerne og Friskolerne har optaget nye skoler for det kommende skoleår. Der er 100 arrangementer på programmet.

Nøvlingskov Efterskole - lejrtur

23. juni 2021

Forstander, lærer og køkkenleder: Det vil vi tage med fra dette skoleår

Overskrifterne for skoleåret 2020/21 har været fællesskab, afsavn, glæde, frustration – og selvfølgelig corona. Men hvad har skolerne lært af dette meget særlige år? Tre efterskoleansatte fortæller, hvad de vil tage med videre.

God sommer. Og TAK!

Jeg er stolt over at repræsentere en skoleform, der har været så omstillingsparat, som I har været i et vanvittigt coronaår, skriver Torben Vind Rasmussen i sit sidste formandsbrev inden sommerferien.

23. juni 2021

Tidligere efterskoleelev: ”På efterskolen skal vi ikke nå andet end hinanden”

Emilia Voldsgaard Kviesgaards efterskoleophold var præget af restriktioner, men også nærvær og fællesskab. I et debatindlæg opfordrer hun andre unge til at lade lysten frem for bekymringerne styre – og unde sig selv et efterskoleophold.

Navneportræt

22. juni 2021

”Man skal eddermame have pionerånd for at starte en helt ny skole op”

En byggeplads midt i Odense Idrætspark skal forvandles til efterskolen Sports Academy Denmark og forstander Thorsten Matthiesens nye hjem. Han forfølger drømmen om at bygge en skole op fra bunden.

21. juni 2021

Skoleåret, der gik: Her er de 10 mest læste historier

Corona har været overskriften for dette skoleår, som har været præget af hjemsendelse og onlineundervisning, men heldigvis også fællesskab og gensynsglæde. De tendenser går igen i de ti artikler, I klikkede mest på dette skoleår.

Kostråd-guide

21. juni 2021

6 gode råd til at gøre de nye kostråd spiselige

De nye officielle kostråd skal gøre maden både sundere og mere klimavenlig. Køkkenprojektkoordinator hos Efterskolerne, Eline Lange Hansen, giver gode råd til at arbejde med kostrådene i efterskolekøkkener.

19. juni 2021

Sagt på Folkemødet: ”Nu skal vi fokusere på fællesskaberne”

Mange elever har følt sig alene under fjernundervisningen, mens andre har fået mere ro til fordybelse. Hvordan kan skolerne rumme dem alle og sikre, at vi lærer af coronaepidemien? Få nedslag fra Efterskolernes debat om unges trivsel på Folkemødet her.

18. juni 2021

Sagt på Folkemødet: ”Jeg glæder mig over, at vi får en debat om læreruddannelsen med dannelse i centrum”

Et flertal i Folketinget har vedtaget, at der kan etableres en ny, privat læreruddannelse. Debattørerne på Efterskolernes debat på Folkemødet vil gerne bruge det som et startskud til at diskutere, hvordan læreruddannelsen generelt kan styrkes.

17. juni 2021

Sagt på Folkemødet: ”Jeg håber, at alle skoler vil tage kønsidentitet op til diskussion”

Sara Bro modererede debatten, da Efterskolerne torsdag på Folkemødet på Bornholm satte unge og kønsidentitet til debat. Få nogle af de vigtigste indspark her.