Af Jan Mersebak og Heidi Mersebak, forældre til Emma og Nanna, årgang 2021/22, Viby Efterskole

Skoleåret 2021/22 tog vores piger Emma og Nanna på efterskole, konkret på Viby Efterskole. Valget faldt på skolen, da både pigerne og vi forældre til et åbent hus-arrangement faldt pladask for stedet og oprigtigt havde fornemmelsen af et rart sted og en ambitiøs skole. Faktisk var det ikke meningen, at pigerne skulle have været samme sted, men sådan blev det, fordi det føltes rigtigt. Vi mødte en åbenhed, en rummelighed og en diversitet, som vi dels følte os trygge i, men også blev mere nysgerrige på. Værdierne på stedet blev italesat i samtalerne, vi indåndende dem i luften, vi spiste dem i kagen, og de krøb langsomt ind i hver en celle i kroppen på os.

Eleverne, som viste os rundt og fortalte om skolen, virkede stolte af deres skole, og vi kunne tydeligt fornemme deres engagement og kærlighed til stedet.

Skolens slogan er ’Udfordr livet’. Vi tænker, at det gælder såvel elever som forældre. Skolen gør i hvert fald, hvad den kan for at ’skubbe til’, udfordre og udvikle vores unge mennesker – og os forældre.

Med et imponerende årsprogram for skoleåret er eleverne blevet mødt med, har set og har arbejdet med alskens faglighed og kunstneriske udtryk. De har udviklet på kreative idéer og deltaget i sociale arrangementer i en tryg ramme af nærværende og inspirerende voksne, som rent faktisk betragter dem som unge mennesker og selvstændige væsener, som man kan have forventninger til og overlade ansvar til. På de store linjer så vi resultatet af det ved elevernes imponerende musical ’9to5’ og ved deres superhyggelige ’festival for fællesskab’. I disse og i så mange andre tilfælde har skolen på fineste vis forsøgt at udfordre eleverne i tilpasse mængder og samtidig yde en stor omsorg og opmærksomhed, så de stadig følte sig trygge på ’halvfremmed’ jord. Og ja – det med halvfremmed jord – det holdt kun ganske kort tid, for inden længe blev efterskolen et hjem for eleverne.

Begge vores piger har udviklet sig helt enormt det skoleår, de gik på efterskole. Det ved vi gennem mange andre forældre, at de også vil kunne sige om deres unge mennesker. Emma og Nanna gik i Viby Efterskoles prøvefri 10. klasse, 10F, og havde dermed et skoleår uden forventninger om at skulle til eksamen, men med rum til faglig fordybelse, nysgerrighed og det sociale liv samt rum og tid til at prioritere dansen, som er deres store interesse.

At der er kommet meget mere til, er kun et kæmpe plus. Vi kunne nævne i flæng: Selvværd, indsigt, selvstændighed, personlighed, mod, viden, men ikke mindst og vigtigst – venner for livet – og en fortrolighed med et eller flere andre mennesker, som de kun kunne drømme om. Og netop betydningen af nye mennesker i deres liv er det, som har styrket, forandret og sat sig spor for al fremtid i dem begge.

"Forhåbentlig har I alle hørt det mange gange før, men det gør det ikke mindre sandt: I gør en kæmpe forskel i en masse unge menneskers liv, så tusind tak for det"

Jan Mersebak og Heidi Mersebak

Måske er den største glæde for alle os forældre at se vores børn være og agere, som vi havde håbet, at de ville, og så bare MEGET mere. Og det er, hvad der er sket for os. Emma og Nanna tog af sted for at dyrke dansen og nyde et år med fokus på dansen og det sociale ungdomsliv, men de har fået SÅ meget mere, og det har vi forældre også.

Et efterskoleår er ikke kun endnu et leveår – det er et LEVET år. Og på Viby Efterskole har det levede år bragt så meget, som aldrig var kommet foruden. Vi føler som forældre stor taknemmelighed for, hvad dette levede år har givet vores piger, men også os som forældre. At udfordre livet handler ikke om hovedløst at springe ud i alt, der lige falder én ind, men om at gribe chancen, når den er der, og motivere modet.

Tak til Viby Efterskole og til alle ansatte på efterskoler. Forhåbentlig har I alle hørt det mange gange før, men det gør det ikke mindre sandt: I gør en kæmpe forskel i en masse unge menneskers liv, så tusind tak for det.