Af Anna Rossman Thejsen

De seneste mange uger har efterskoleelever knoklet ude på hver deres skole med at lære gymnastikserierne til det fælles efterskoleshow, som de skal opvise i alt tre gange til DGI Landsstævne, som afholdes i Svendborg 30. juni til 3. juli i år.

I alt er 5.752 elever tilmeldt Efterskoleholdet i år, og 680 af deres lærere er med.
Efterskoleholdet landsstævne

Efterskoleholdet til landsstævnet består af 5.752 elever, så der er meget logistik med koreografi og opstilling, der skal være på plads, inden det går løs med det store show. Foto: René Duus // FACEOFF Media House

"Den fælles træningsdag er en stor oplevelse for både elever og lærere. Det er specielt at samles så mange og opleve, at alt det, man har øvet på hver især, bliver sat sammen og går op i en højere enhed. Den fællesskabsfølelse, der opstår der, er virkelig noget særligt," siger Asbjørn Nielsen, der er projektleder for Efterskoleholdet til DGI Landsstævne 2022.

Selv glæder Asbjørn Nielsen sig meget til, at det store efterskoleshow og landsstævnet endelig løber af stablen efter at have været udskudt fra 2021 til 2022 på grund af coronapandemien.
Efterskoleholdet landsstævne

Der var store smil blandt eleverne, som nød at være samlet til den fælles træningsdag. Foto: René Duus // FACEOFF Media House

Tirsdag øvede de flere tusinde efterskoleelever sig dels samlet, hvor alle var på grønsværen samtidig, og dels opdelt på forskellig vis, så træningsdagen kunne udnyttes bedst muligt.

Mens Asbjørn Nielsen stod og så på, gik det op for ham, at det store stævne, han har arbejdet henimod i en årrække, nu endelig er lige om hjørnet. Han føler sig overbevist om, at samme gælder eleverne.

"Det er først nu, hvor de alle er samlet, at de mange efterskoleelever virkelig får følelsen og oplevelsen af, hvad der venter dem til sommer," siger han.

Bagom Efterskolerne på DGI Landsstævne 2022

• Svendborg er i 2022 vært for DGI Landsstævne (L2022). Det er Danmarks største idrætsfestival, som holdes hvert fjerde år.
  • Landsstævnet i 2022 foregår fra 30. juni til 3. juli og forventes at tiltrække 25.000-30.000 deltagere. 5.752 elever og 650 lærere fra efterskolerne har meldt sig.
  • Efterskoleholdet deltager med et stort show, der vises tre gange: Fredag 1. juli kl. 20 (sendes på DR1), lørdag 2. juli kl. 16 og lørdag 2. juli kl. 20.
  • Udover det store fælles efterskoleshow er eleverne med i boldspilturneringer, musik- og koraktiviteter, e-sport, arbejdet med klimamål og bæredygtighed og mange andre aktiviteter.
  • Deltagelse i landsstævnet forlænger elevernes efterskoleophold med en uge fuld af oplevelser i et fællesskab på tværs af skoler, interesser, foreninger og generationer.

Find flere informationer på efterskolerne.dk/L21 og efterskoleholdet.dk