Af Claus Georg Kjær

Eleverne viser sig fra deres mest kreative side, når der er perioder med mobilfrihed på Flakkebjerg Efterskole. Det oplever pædagogisk afdelingsleder Tina Ginnerup Jespersen, når skolen i fem mobilfri perioder beder eleverne om at aflevere deres mobiler.

”Nogle kan finde på at aflevere et tomt mobilcover, andre afleverer en gammel telefon, der ikke virker, og endelig er der nogle, der siger, at de har glemt telefonen derhjemme, hvilket så viser sig ikke at være rigtigt. Det tager vi en god snak om og så løser det sig i de fleste tilfælde. Jeg ved jo godt, hvor meget mobilerne fylder i deres liv, og hvor svært det er for dem, at lægge den fra sig,” siger Tina Ginnerup Jespersen.

Når eleverne starter på Flakkebjerg Efterskole, skal de undvære deres mobiler i de første 14 dage. Sådan har det været i flere år. Det er en stor udfordring for mange på et tidspunkt, hvor de kan blive usikre over at være væk hjemmefra og mangle den tryghed, de normalt har med venner og familie.

Det har dog vist sig, at eleverne tager godt imod mobilfriheden, da det tvinger dem til at engagere sig i det nye fællesskab, som efterskolen tilbyder. Nogle giver ligefrem udtryk for, at de var glade for, at nogen tog beslutningen for dem om, at de ikke skulle have mobil, fordi de ikke selv var i stand til det, fortæller Tina Ginnerup Jespersen.
Mobiler på efterskolen – foto Trine Bukh

Når eleverne starter på Flakkebjerg Efterskole, skal de undvære deres mobiler i de første 14 dage. Det er udfordrende for dem, men fører også gode ting med sig. Foto: Trine Bukh

Sammen med Peter Alkjærsig, der er lærer på Eisbjerghus Internationale Efterskole, har Tina Ginnerup Jespersen fået forsøgs- og udviklingsmidler fra Efterskolerne til et projekt, hvor de er i gang med at undersøge, hvordan det digitale rum ser ud på efterskoler, og hvordan det påvirker de relationer, der skabes der og i det fysiske rum. I de indledende faser har de haft gode erfaringer med at afprøve forskellige former for regulering og præventive tilgange til mobilerne.

Eleverne er generelt positive over for helt at undvære mobilerne i perioder, men har dog nogle vigtige betingelser.

”De giver udtryk for, at det er vigtigt, at der ikke er nogen, der snyder med det. Det medfører nemlig, at nogle er i et digitalt fællesskab, mens andre, der ikke har mobilen, kun er til stede i det fysiske rum. Det er den samme bekymring, de oplever, hvis de får konfiskeret deres mobil og dermed udelukker sig selv fra det digitale fællesskab,” siger Tina Ginnerup Jespersen.

”Vi er også realistiske og forstår, at det tomrum, der opstår, når mobilen pludselig er væk, skal erstattes med noget andet”

– Tina Ginnerup Jespersen, pædagogisk afdelingsleder på Flakkebjerg Efterskole

Falder let tilbage i gamle mønstre
Tina Ginnerup Jespersen fortæller, at de på Flakkebjerg Efterskole i starten af projektet har været meget optagede af, hvordan regulering virker, men bevæger sig nu mere i retning af en ny forståelse, hvor eleverne bliver inddraget, når regler og aftaler skal laves.

”Normalt er mobilerne ikke i brug mellem klokken 8 og 16, men elevrådet har netop foreslået, at det skal være tilladt at høre musik på mobilen, når man gør rent. Vi ser så på, om man kan løse det behov på en anden måde, og ellers beder vi dem om at komme med et mere detaljeret forslag til, hvad man kunne gøre. Ved at invitere dem ind på banen, giver vi de unge et incitament til at reflektere over, hvordan mobilen bliver anvendt,” forklarer Tina Ginnerup Jespersen.

Hun mener, at det er helt afgørende, at de unge mærker effekterne på deres egen krop, når de har perioder med mobilfrihed. Derfor gør skolen meget ud af at gøre eleverne bevidste om de positive effekter og spørger dem f.eks. om, hvad de lægger mærke til, når de er mobilfrie. Om de har en anden måde at være sammen på, eller om de oplever at være mere nærværende og fokuserede i hverdagen.

”Vi er også realistiske og forstår, at det tomrum, der opstår, når mobilen pludselig er væk, skal erstattes med noget andet. Derfor giver vi dem redskaber til at være sammen på en ny måde,” siger Tina Ginnerup Jespersen.

Hun nævner som eksempel, at hun forleden præsenterede en samtalemenu til frokosten, hvor hun havde oplistet en række idéer til, hvad de kunne tale med hinanden om, når nu de ikke kunne ty til mobilen.

Hun fremhæver, at hun er blevet overrasket over, hvor hurtigt de unge falder tilbage i gamle mønstre, når de får mobilen i hænderne igen.

”Vi kan godt se abstinenserne, når de får udleveret deres telefon, men vi gør alt, hvad vi kan for at bringe dem ind i et refleksivt rum, hvor de bliver oplyst og får redskaberne til at opnå en bedre balance i deres brug af mobilen. Jeg håber, at noget har sat sig fast i dem, og at de om nogle år vil erindre det nærvær og fokus, der opstod, når der var mobilfrihed på deres efterskole,” siger Tina Ginnerup Jespersen.