18. november 2020

Efterskoler skal skære ned på bøffer og kødsovs

Der er stor variation i, hvordan køkkenerne på landets efterskoler arbejder med bæredygtighed. Nogle er slet ikke i gang. Men efterskoler har en særlig stor forpligtelse til at lære de unge om sund mad og CO2-udledning, mener fagfolk.

18. november 2020

Køkkenet har revolutioneret madkulturen på Oure

I løbet af syv år har Skolerne i Oure gennemgået en rivende madudvikling, hvor sund ernæring og bæredygtig kost er kommet på menukortet. Men der har været sværdslag med både personale, elever og forældre undervejs.

Formandsbrev: Lad sangene tale

"I disse dage bruger mange tid på at debattere den nye højskolesangbog. Jeg håber inderligt også, at de giver sig tid til at synge. Sange bliver til klassikere ved at synge dem – ikke ved at debattere dem," skriver Torben Vind Rasmussen.

17. november 2020

5 dage med nordjysk forstander: ”Der er noget ravruskende galt”

Hvad gør man som forstander, når myndigheder udstikker retningslinjer, som man både mener er i strid med Grundloven, efterskolernes hovedsigte og ens egne værdier? Svend Hagelskjær, som er forstander på Skyum Idrætsefterskole i Thy, ser tilbage på en uge i sin forstanderkarriere, som han sent vil glemme.

Mette

13. november 2020

Mette Sanggaard: Den nye højskolesangbog er i den grad en efterskolesangbog

Den 19. udgave af Højskolesangbogen udkom 12. november og har allerede skabt identitetspolitisk debat. Men hvad kan efterskolerne bruge den nye sangbog til? Det har vi spurgt Mette Sanggaard, som har været efterskolerepræsentant i sangbogsudvalget, om.

12. november 2020

Ny bog skal inspirere til bedre offentlig debat

I en ny bog ’Blev du klogere’ undersøger journalist Cathrine Gyldensted potentialet i den anderledes samtaleform – Frirumsdebatten – som bl.a. tvinger debattørerne til at sætte sig i modpartens sted.

05. november 2020

Tre skoler viser vej: Nytænkning redder årets brobygning

I slutningen af oktober aflyste børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) efterårets brobygning pga. coronavirus. Med besøg fra forældre, tidligere elever og ungdomsuddannelser bliver brobygning alligevel til noget for mange efterskoleelever.

04. november 2020

Formandsbrev: ’Træd varsomt, thi her bliver mennesker til’

Efterskolerne er oprettet i frihedens navn og har derfor en udvidet ytringsfrihedsforpligtelse. Men vi har også metodefrihed, og derfor er det suverænt den enkelte lærer, der vælger, hvordan der skal undervises, skriver Torben Vind Rasmussen.

Efterskolernes Aften bliver i 2021 til Efterskolernes aftener og besøgsdage

I 2021 arbejder vi med en fleksibel model, hvor efterskoler selv vælger besøgsdage i perioden fra 11. til 30. januar. Husk at melde besøgsdagene ud på skolens hjemmeside.

Sådan fordoblede Ølgod Efterskole sit elevtal

På fem år gik Ølgod Efterskole fra at være en skole i krise og tæt på konkurs til at være en skole med begejstring og venteliste. Det har dog krævet hårde kampe og til tider barske metoder, fortæller forstander Jytte Aggeboe.