Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Debatten om ytringsfrihed, herunder undervisningen i ytringsfrihed, er blusset op efter det bestialske mord på den franske lærer Samuel Paty, efter han viste Muhammed-tegningerne i sin undervisning om netop ytringsfrihed.

Tragedien ryster ikke mindst os, der har med undervisning at gøre, og som har en klar forestilling om metodefrihed i undervisningen.

Jeg håber ikke, at situationen betyder, at vi i fremtiden vil undgå konfliktfyldte temaer og svære dilemmaer som kulturforskelle, religionsforskelle og frihedsrettigheder i undervisningen. Vi har som efterskoler et hovedsigte, der handler om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Vi er forpligtet på at understrege vores frihedsrettigheder, og vi er forpligtet på at sikre, at hver enkelt efterskoleelev har en fornemmelse for, hvad friheden betyder for vores måde at leve på. Med efterskoletraditionen i baghovedet mener jeg, at vi har en udvidet ytringsfrihedsforpligtelse. Efterskolerne er jo netop oprettet i frihedens navn.

Christen Kold udtalte: ”Træd varsomt, thi her bliver mennesker til.” Det er vores udgangspunkt. Jeg er sikker på, at alle tager undervisningen i den danske ytringsfrihed alvorligt, og at det sker pædagogisk frit og varsomt. Jeg skal ikke foreslå, hvordan I gør det, og vores politikere eller andre skal heller ikke diktere det. Vi har metodefrihed, og derfor er det suverænt den enkelte lærer, der vælger, hvordan der skal undervises.

Med tragedien i Frankrig – og nu også Wien – i baghovedet har vi som samfund en kæmpe opgave med at sikre ytringsfriheden også i Danmark. Det er en stor og vanskelig opgave, som vi alle må bidrage til, men en indskrænkelse af skolens metodefrihed er ikke et værktøj. Skolens pædagogiske metodefrihed må aldrig blive en politisk kampplads.