Af Anna Rossman Thejsen

”I er en del af en generation, hvor mange kæmper med trivsel. Ensomhed, pres og stress er desværre blevet alt for almindeligt blandt unge som jer. Vi kender ikke det fulde svar på, hvorfor det er sådan, men det skal ikke forhindre os i at forsøge at skabe bedre trivsel for jer og andre unge. Vi er forpligtede på at gøre, hvad vi kan for at skabe en socialt stærk ungdom.”

Det sagde Kronprinsesse Mary i en tale til de omkring 120 elever fra Høng Efterskole, som hun besøgte tirsdag.

Besøget var et led i et nyt samarbejde mellem Mary Fonden, Just Human, Efterskoleforeningen og Tuborgfondet, som skal styrke unges sociale kompetencer og evnen til at etablere relationer som et værn imod mistrivsel.

”Selvom I er en generation af unge, der kæmper med mange ting, er I også en generation, der har lært at sætte ord på jeres følelser og er optagede af at gøre verden til et bedre sted. Jeg tror på, at I og vi sammen kan vende den triste udvikling, vi har set de senere år. Denne og andre efterskoler er utroligt gode til at styrke fællesskaber og relationer. Sammen kan vi med dette projekt gøre en forskel for unge landet over,” sagde kronprinsessen til eleverne og de ansatte på Høng Efterskole.

Har reduceret frafald på skolen
Høng Efterskole er en af tre efterskoler, som indtil videre har afprøvet de metoder og materialer, som senere skal udbredes til efterskoler landet over.

"Som forstander oplever jeg, at presset på de unge er stigende"

Thorkild Sprecht, forstander på Høng Efterskole

Forstander på Høng Efterskole Thorkild Specht var ikke i tvivl om, at skolen skulle være med i projektet, da han første gang hørte om det, sagde han i sin tale:

”Som forstander oplever jeg, at presset på de unge er stigende. Særligt i starten af skoleåret er der elever, der fortæller, at de ikke kan finde ind i et nært fællesskab. De har ikke fået gode og nære venskaber. De oplever, at de er ensomme, at de ikke kan falde til, og at de er de eneste, der har det sådan.”

Thorkild Specht fortalte også, at Høng Efterskole, før de kom med i projektet, havde haft flere år med et elevfrafald, der lå over landsgennemsnittet. Men allerede nu, efter omkring et års arbejde med projektet, har skolen reduceret elevfrafaldet og skabt bedre relationer blandt eleverne. For at nå dertil har skolen arbejdet med øvelser inden for temaerne fællesskab, kammerater, forstå dig selv og andre, mig og min mobil, søvn mv.

Betror sig mere til hinanden nu
Chris Macdonald fra Just Human er en af hovedkræfterne bag projektet. Han glæder sig over, at erfaringerne fra en af de første efterskoler, der har været med i projektet, er så gode.

”Det er vigtigt for os mennesker, at vi føler, at vi bliver hørt, forstået og accepteret. Når vi har venner og føler, vi har nogen at stå sammen med, kan vi overkomme meget mere. Derfor er det super vigtigt, at efterskoler hjælper de unge med at styrke deres relationer. Det er fantastisk at se og høre på de unge i dag, at det er det, de oplever, at øvelserne hjælper dem med,” sagde Chris Macdonald.

"Efterskoler er et fantastisk koncept, og de har så stor viden og erfaring med at skabe stærke og sunde fællesskaber"

- Kronprinsesse Mary

Da det officielle arrangement var ved at være slut, trak mange af eleverne ud på pladsen foran skolen i håb om at få et sidste glimt af kronprinsessen. Her fortalte en af eleverne, Emil Obel Jakobsen, at han oplever, at projektet har gjort det lettere for eleverne at være ærlige om, hvordan de har det.

”Øvelserne har kickstartet en helt anden måde at være social på. Dem, der havde svært ved at tale med andre før, føler sig mere trygge nu. Jeg tror også, at projektet har gjort det lettere for os at sige både til lærerne og hinanden, hvis vi har det svært en dag,” sagde han.

Inden Kronprinsesse Mary steg ind i den ventende bil, talte hun med flere af eleverne og pressen. Som noget af det sidste sagde hun:

”Efterskoler er et fantastisk koncept, og de har så stor viden og erfaring med at skabe stærke og sunde fællesskaber. Efterskoler giver de unge rigtig meget godt med sig, som de kan tage med sig resten af livet.”