Af Louise Grønkjær & Maren Ottar Hessner

Beslutningen om at tage på efterskole i 10. klasse er tilsyneladende en nem beslutning for mange unge. Det kan man udlede af en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som har set nærmere på de unges valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse.

I rapporten står der, "at unge, der har valgt at fortsætte i 10. klasse på en efterskole, generelt har haft lettere ved at træffe valget om, hvad de skal efter 9. klasse, end unge, der har valgt at fortsætte i en ordinær 10. klasse, og unge, der skal påbegynde en ungdomsuddannelse".

Man kan også læse, at "der tegner sig et billede af, at unge, der har valgt at gå i 10. klasse på en efterskole, glæder sig til at få mulighed for at forfølge en interesse i valgfag, mens unge, der skal i 10. klasse på en folkeskole, ser frem til at kunne fokusere på færre fag".