Af Mette Dahlgaard

Ja!

Lars Allerup Jacobsen, viceforstander Vestsjællands Idrætsefterskole

• Den første skoleuge er helt mobil- og computerfri
  • Resten af året er mobiler ikke tilladt i spisesalen og skal afleveres kl. 22 på skolens ’mobilhotel’

Hvorfor er introugen mobilfri?

"Fordi det er supervigtigt, at eleverne kommer ud af værelserne, møder nye mennesker og bliver rystet sammen. Eleverne skal lære hinanden at kende og ikke hænge fast i vennerne eller familien derhjemme."

Oplever I modstand mod jeres politik?

"Eleverne kender spillereglerne, inden de begynder, og ved, at reglerne er ens for alle. De ved også, at det tjener et højere formål. Vi oplever, at alle er med på præmissen, og hvis det brænder på, kan de låne en telefon og ringe hjem."

Nogle eksperter mener, at unge selv skal lære at regulere brugen af mobiler. Er I enige?

"Det tror vi faktisk ikke, de kan. Man kan informere nok så meget, og det gør vi også. Men de skal have en aha-oplevelse, hvor de finder ud af, at de ikke behøver at hænge over mobilen. Vi ser, at flere får den oplevelse, og at mobilen bliver på værelserne i løbet af dagen. Vi har også haft en elev, der sagde, at hun blev ramt af hjemve, når hun sad med telefonen. Hun fandt ud af, at det hjalp at lægge den væk."

I har også et mobilhotel, hvor elever afleverer telefoner hver aften. Hvorfor?

"Vi oplever, at fraværet af mobiler gør eleverne mere veludhvilede og opmærksomme. De unge ligger ikke længere sent på aftenen og ser Netflix eller sender snaps. Til gengæld taler de mere med deres værelseskammerater."

Nej!

René Dahl Brorson, forstander Grejsdalens Efterskole

• Mobiler er tilladt i introuger
  • Dog må mobiler ikke være fremme i undervisning, til fællessamlinger eller i spisesalen

Hvorfor giver I eleverne lov til at beholde deres mobiler i opstartsfasen?

"Fordi de netop ikke skal kappe forbindelser. De skal have mulighed for at tale om savn og få gode tilkendegivelser fra venner og familie tilbage om, at de også er savnet, og at man glæder sig til, at de kommer hjem."

Ser I tegn på, at mobilen bremser eleverne i at vænne sig til efterskolelivet?

"Vi oplever, at de er på og fokuseret. Vi taler også meget med dem om, at man ikke behøver at være kontaktbar. At selvom mobilen giver os frihed, gør den også noget dårligt for søvnen og evnen til at fokusere. At de skal huske at være til stede i nuet."

Oplever I, at mobilen dæmper følelsen af hjemve?

"Vi har i hvert fald vurderet, at det var godt, at de kunne få sagt godnat til familien. Det gælder især de unge, der af forskellige årsager føler et stort ansvar hjemme. For dem kan det være en tryghed, at de hurtigt kan tjekke ind."

I overvejer at ændre reglerne til næste skoleår. Hvorfor?

"Vi har haft episoder, hvor vi gerne vil være ’først på bolden’. En ung, der har hjemve, kan give en sort-hvid-version af sine oplevelser: ’Det er frygteligt at være her, og der er ingen at tale med’. Samtidig kan vi, der er tæt på eleven, se, at det faktisk går rigtig fint. At der er en god dialog med andre, og at trivselslæreren har opmærksomhed på eleven. Vi har ikke truffet en beslutning, men overvejer, om der måske er en fordel i, at vi kan være med til at forme fortællingen hjem til."

Artiklen har oprindeligt været bragt i Magasinet Efterskolerne