Af Louise Wethke Buch

Klank Efterskole, Hammerum Fri- og Efterskole og Klejtrup Musikefterskole medvirkede i foråret 2021 i en undersøgelse i samarbejde med Økologisk Landsforening og eSmiley, hvor de i ti uger registrerede og vejede deres madspild. Undersøgelsen, som blev offentliggjort i efteråret 2021, viser, at de tre efterskoler i gennemsnit smider mad ud for over 20.000 kr. om året – eller næsten 300 kr. om dagen.

Det er især serveringen af maden og elevernes portionsstørrelser, der er det største problem i forhold til madspild. Der er derfor et behov for, at køkkenerne bliver skarpere til at vurdere, hvor meget mad der skal tilberedes, og hvordan og i hvilke mængder, maden skal anrettes, forklarer head of foodwaste hos eSmiley, Mette Toftegaard Rasmussen.

”Der er en klar tendens til størst madspild ved servering, og det åbner op for, at der kan indledes en vigtig dialog med eleverne om, hvordan man kommer spildet til livs,” siger hun.

”Vi har bl.a. italesat, at det ikke er pinligt at gå i buffeten to gange fremfor at tage for meget mad første gang, som ender i skraldespanden.”

- Hanne Nielsen, køkkenleder på Klank Efterskole

På Klank Efterskole har de ifølge køkkenleder Hanne Nielsen arbejdet med at minimere madspild gennem årrække. Efter at have deltaget i undersøgelsen blev det tydeligt, hvor vigtigt det er at inddrage hele efterskolen for at komme madspild til livs.

”Nu er eleverne også blevet en del af indsatsen, og køkkenteamet er i løbende dialog med de unge. Vi har bl.a. italesat, at det ikke er pinligt at gå i buffeten to gange fremfor at tage for meget mad første gang, som ender i skraldespanden,” siger Hanne Nielsen.

Undersøgelsen skal gøre efterskoler opmærksomme på, hvordan de kan arbejde med at minimere madspild og i stedet prioritere en økologisk køkkenomlægning. Ved at udnytte råvarerne fuldt ud og tilpasse indkøb og portionsstørrelser, får skolerne et økonomisk råderum til at indkøbe økologiske fødevarer, forklarer projektleder i Økologisk Landsforening, Malene Jensen.

”Økologi handler i høj grad om at holde hus med ressourcerne ud fra en økonomisk betragtning, men økologi er også bæredygtighed og dermed omtanke for de ressourcer, vi bruger på at producere fødevarer,” siger hun.