Af Louise Grønkjær

Der kan være mange fordele ved at servere økologisk mad på efterskolen: Eleverne spiser sundere. Skolen har mindre madspild. Og man medvirker til et landbrug uden udledning af sprøjtegifte, en større biodiversitet og mindre forbrug af antibiotika.

Men spørgsmålet er, hvordan man omlægger til økologi, uden at det bliver en dyr fornøjelse for skolen. Det kan man få hjælp til i et nyt hæfte med titlen "Økologi på efterskolen". Hæftet giver 36 siders konkret inspiration og motivation til at lægge køkkener og efterskoleelevers mindset om til økologi - vel at mærke uden at der er en merpris for skolen.

Erfarne øko-kokke står bag
Bag hæftet står kokkene Sigrid Budtz-Jørgensen og Thomas Rybjerg Larsen, som har vejledt offentlige storkøkkener i at lægge om til økologi. Sigrid Budtz-Jørgensen står desuden bag restauranten L’estragon i Aarhus, der har  Det Økologiske Spisemærke i guld, som garanterer mindst 90 procent økologi i køkkenet.

Thomas Rybjerg Larsen opfordrer i fagmediet Økologisk efterskolerne til at påvirke og udfordre elevernes forståelse for og viden om økologisk mad.

“Når et æble har en plet, så er der mange unge, der smider det ud. Så der er stadig noget at lære – eksempelvis at en råvare ikke skal være et glansbillede, og at man kan skære pletten væk og stadig få sig et godt æble,” siger Thomas Rybjerg Larsen.

“I stedet for at arbejde nedefra og smugle grøntsager ind i forskellige retter, så er et af vores råd, at skolerne skal kommunikere klart til eleverne: Ved at tage en dag uden kød, så er det ikke fordi, vi vil tage noget fra jer, men det er noget, vi giver jer,” siger han.

Du kan finde hæftet i en online-udgave her. Et fysisk eksemplar er også blevet sendt ud sammen med sidste nummer af magasinet Efterskolen.