Af Louise Wethke Buch

25 procent af alle efterskoler har allerede været på kurset 'Køkkentjansen under lup' gennem Køkkentjansen - et udviklingsprojekt drevet af Madkulturen i samarbejde med Efterskolerne og med støtte fra Nordea-fonden.

I år kan efterskolerne både søge penge til kursusforløbet 'Køkkentjansens klimakøkken', som er en overbygning af 'Køkkentjansen under lup' og til udviklingsprojekter eller faciliteter, der understøtter elevernes læring om madlavning. Det kan f.eks. være en køkkenhave eller køkkenfaciliteter, der inddrager eleverne i dyrkningen eller tilberedningen af maden.

Læs også: Gødvad Efterskole lærer matematik og dansk i skolehaven

Det er op til jeres efterskole at finde idéen til, hvilke faciliteter I mangler for at gøre madlavningen vedkommende og lærerig for eleverne. Nordea-fonden støtter ikke almindeligt vedligehold og fornyelse af faciliteter.

Sådan søger I

Send en ansøgning til Nordea-fonden senest 1. december 2021 med en beskrivelse af jeres projekt. Ansøgningen skal indeholde budget, idé, formål, hvilke aktiviteter der indgår, målsætninger og målgruppe.

• Se ansøgningsvejledning fra Efterskoleforeningen her
  • Se ansøgningsvejledning fra Nordea-Fonden her