Af Katrine Friisberg, redaktion@efterskolerne.dk

For 24-årige Marius Bording har foreningsliv og frivillighed været en del af hans hverdag, siden han var lille. Med to friskolelærere som forældre og en far, som desuden trænede fodbolddrenge, har det altid været naturligt for ham at deltage i foreningslivet – både som træner og deltager.

Alligevel har han to gange været tæt på at stoppe med det frivillige arbejde. Da han begyndte på gymnasiet og fik travlt med lektier, samtidig med at han gerne selv ville være en god fodboldspiller. Og da han begyndte på Syddansk Universitet, hvor han i dag læser idræt og sundhed.

At han alligevel holdt ved, da han gik på gymnasiet, skyldes til i høj grad, at han har været elev på Koldingegnens Idrætsefterskole. Gennem faget ’Idræt og Samfund’ fik han mulighed for at stå for træningen i en lokal klub sammen med nogle af sine kammerater. Desuden kom han med hjælp fra en af sine lærere på efterskolen til at træne på fodboldskolen i Kolding sammen med tre kammerater.

”Det er nogen af dem, jeg har mest kontakt med. Vi havde noget at mødes om og snakke om udover det, at vi var glade for at se hinanden,” siger han.

Efter to år blev Marius Bording leder af fodboldskolen, ligesom han stod for en fodboldskole i sin fødeby. Gennem gymnasiet var han desuden hjælpetræner og siden træner, og nu træner han et børnehold i Odense Boldklub.
Foto: Maria Tuxen Hedegaard

For Marius Bording har det stor betydning, at han via sit frivillige foreningsarbejde kan give børn og unge nogle gode oplevelser. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Marius Bording mener, at foreningslivet spiller en stor rolle i samfundet. Han oplever, hvordan børn og unge får glæde og et frirum ved at være med på et fodboldhold eller i en fodboldskole.

”Jeg synes, man undervurderer, hvor vigtig en forening egentlig er for børn og unge. Det var noget af det, vi også blev klogere på igennem faget idræt og samfund på efterskolen,” siger han.

For ham betyder det meget, at han kan give børn og unge nogle gode oplevelser.

”Frivillighed handler jo om alt andet end en selv. Frivillighed handler om at skabe glæde hos andre og sørge for, at andre har det fedt ved noget, man faciliterer. Det, synes jeg, er monsterfedt.”

Efter han selv opgav drømmene om at blive rigtig god til fodbold, får han desuden meget ud af at hjælpe andre med at blive gode, fortæller han.

Nu spiller Marius Bording fodbold med nogle medstuderende for hyggens skyld.

”Det giver mig helt vildt meget, at jeg har mulighed for at løbe rundt sammen med 10-11 andre tosser og bare have det sjovt. Det er alfa og omega for mig, når jeg er i en forening, at jeg har mulighed for at være sammen med nogle andre mennesker, som synes, at det, vi laver, er lige så sjovt, som jeg selv gør,” siger han.