Foto: Maria Tuxen Hedegaard

15. marts 2024

Der er brug for at styrke overgangen fra efterskolen til samfundet

Efterskoler bør klæde deres elever bedre på til at tage del i fællesskaber efter efterskolen. Det har både samfundet og de unge brug for, mener lederne fra to af Danmarks store samlende foreninger.

Lærere på Koldingegnens Idrætsefterskole. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

15. marts 2024

Efterskoleelever lærer at gøre noget for andre

Tre efterskoler fortæller, hvordan de med 'Gør verden bedre'-linjefag, børneinstruktørkurser og introduktion til foreningslivet lærer deres elever at tage del i fællesskabet efter efterskolen.

Foto: Maria Tuxen Hedegaard

15. marts 2024

Tidligere efterskoleelev: "Frivillighed handler om at skabe glæde hos andre"

Som elev på Koldingegnens Idrætsefterskole fik Marius Bording en masse gode oplevelser som både deltager og træner. Og så lærte han, at frivilligt arbejde handler om alt andet end en selv.

Mattias Tesfaye. Foto: Lars Krabbe

15. maj 2023

Efterskoler skal åbne unges øjne for erhvervsuddannelser

Efterskoler skal være bedre til at vejlede unge om, at der er andre veje end gymnasiet, mener børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S). Han ser også gerne flere kombinerede frie fagskoler og efterskoler.

Efterskoleophold-mindsker-risiko-for-frafald

18. april 2023

Efterskoleophold mindsker frafald på ungdomsuddannelser

Unge, der har gået i 10. klasse på efterskole, har mindre risiko for at afbryde deres ungdomsuddannelse, viser undersøgelse. På Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier oplever de bl.a., at 10. klasse gør eleverne mere modne.