Af Louise Wethke Buch

1. Det hele handler ikke om dig
”Ledelse minder på mange måder om forældreskab, fordi man skal kunne tilsidesætte sine egne behov. Du er ikke universets centrum, og det handler ikke om dig som leder – det handler om jeres fælles projekt. Det moderne syn på ledelse er, at det ikke længere er ’alfahannerne’, der skal gå forrest. Det er af naturlige årsager medarbejderne, der skal det. Det er derimod lederens opgave at skabe de rigtige forudsætninger for, at medarbejderne kan gå forrest.”

2. Det er dit ansvar
”Vi lever i en kultur, hvor vi har en tendens til hele tiden at skyde skylden på andre. Det er altid de andre, der er de dumme. Alle ledere i hele verden vil gerne have flere ressourcer og bedre vilkår, men der synes jeg sådan set, man burde fokusere på at gøre sig selv god inden for de rammer og vilkår, man har. Det er ikke budgetternes eller regeringens skyld – eller faktisk er skyld lidt lige meget, for det er dit ansvar.”

"Det er helt essentielt, at du er den ventil, der fjerner presset fra medarbejderne både ud fra et menneskeligt og et produktivt perspektiv."

- Niels Overgaard, journalist, forfatter og oplægsholder på Efterskolernes lederkonference

3. Det er ikke dit job at motivere medarbejderne
”De fleste medarbejdere møder allerede motiverede på arbejde om morgenen og vil gerne gøre det godt. Det er ikke lederens ansvar at opbygge motivationen – det er lederens ansvar ikke at smadre den. En leder skal derimod fjerne forhindringerne for, at medarbejderen kan trives.”

4. Du skal fjerne presset fra medarbejderne
”Det moderne arbejdsmarked er desværre præget af psykisk pres. Det er helt essentielt, at du er den ventil, der fjerner presset fra medarbejderne både ud fra et menneskeligt og et produktivt perspektiv. Det er din opgave som leder at sætte en tydelig retning og skabe et trygt rum, så medarbejderne ved, hvad de bliver målt på, og de får plads til at præstere.”

5. Du opnår succes ved at gøre det rigtige
”I stedet for at fokusere på resultatet, skal du fokusere på at gøre det rigtige. Du kan alligevel ikke styre, hvordan resultatet bliver, men du kan styre, at du gør alt med omhu. Når du som leder går forrest og med din adfærd sætter et godt eksempel, inspirerer du både eleverne og dine medarbejdere til også at gøre det rigtige.”
niels Overgaard

Niels Overgaard

• 40 år
  • Journalist, forfatter og kommunikationschef i Gyldendal