Børne- og Undervisningsministeriet har torsdag offentliggjort, hvordan hjælpepakken til efterskoler konkret skal udmøntes. I en række notater, der er lagt på ministeriets hjemmeside, kan skolerne læse mere konkret, hvordan de forskellige elementer i hjælpepakken udmøntes.

Den vigtigste del af hjælpepakken her og nu er forældrekompensationen, da mange skoler gerne vil i gang med at kompensere forældrene. Derfor gennemgår vi her hovedelementerne i forældrekompensationen. Der mangler dog fortsat enkelte detaljer, og derfor opfordrer vi fortsat skolerne til at vente med at kompensere forældrene, til de sidste detaljer er på plads.

I Efterskoleforeningen er vi i dialog med ministeriet om tvivlsspørgsmål, så vi er klar med at vejlede om, hvordan I præcist skal udregne kompensationen. Det, forventer vi, er klar i starten af næste uge.

Hovedelementer – reduceret forældrebetaling:

- Staten yder et tilskud på 1.000 kr. pr. elev pr. uge, dog maksimalt den konkrete deltagerbetaling.

- Den konkrete deltagerbetaling udregnes ved at tage skolens ugepris og dernæst fradrage statslig elevstøtte, individuel supplerende elevstøtte og statslig finansierede stipendier til flygtninge/indvandrere.

- Kommuner og andre offentlige myndigheder, bl.a. Selvstyret i Grønland og Dansk Skoleforening for Sydslesvig, skal ikke kompenseres.

- Ved delt betaling mellem forældre og kommune, kompenseres alene forældredelen af deltagerbetalingen op til 1000 kr.

- Forældre til elever, der er i nødpasning på skolen, kompenseres ikke for de dage, hvor eleven er på skolen.

- Ordningen blev i første omgang vedtaget til at gælde for hele april måned, men er nu forlænget til 10. maj.

- Påskeugen indgår som en hel uge, hvis det var planlagt at holde skolen åben i denne uge, før skolelukningerne blev besluttet.

- Skolerne skal selv anmode ministeriet om midlerne via en blanket, som kan hentes på ministeriets hjemmeside efter 1. maj. Frist for anmodning bliver 20. maj.

- Skoler, der kommer i likviditetsproblemer pga. tilbagebetaling til forældre i april, kan søge om forskud.

- Hvis der efter den statslige kompensation fortsat er egenbetaling, opfordrer Efterskoleforeningen til, at skolerne kompenserer for kost, dog aldrig mere end, at den samlede egenbetaling går i 0.

Find alle notater om udmøntningen her

I næste nummer af Administrativt Nyt gennemgår vi de andre elementer af hjælpepakken nærmere. I kan også holde jer orienteret på www.efterskolerne.dk/corona – se under ”Økonomi, tilskud og forældrebetaling”.

Ovenstående er med forbehold for godkendelse af aktstykke i Folketingets Finansudvalg samt den endelige udformning af bekendtgørelser. Vi forventer dog ikke, at der kommer væsentlige ændringer.