Efterskoleforeningen er blevet kontaktet af Departementet for Uddannelse og Uddannelsesstyrelsen i Grønland. De har bedt os om at opfordre efterskoler med grønlandske elever til at tale med eleverne og deres forældre om muligheden for vaccination mod COVID-19 i Danmark. Det er nemlig muligt for grønlændere i Danmark, der er fyldt 12 år at blive vaccineret i Danmark. Og der vil givetvis være en gruppe, det er relevant for, da det ikke er alle de 12-17-årige i Grønland, der har haft mulighed for at få første vaccinationsstik.

Hvis der er grønlandske elever, der ønsker at blive vaccineret, opfordres efterskolerne også til at være behjælpelige med tidsbestilling, når det er påkrævet. Der er forskellige regler for henholdsvis de 12-15-årige og de 16-17-årige i forhold til indkaldelse med videre. Reglerne er uddybet i denne orientering fra Departementet for Uddannelse og Uddannelsesstyrelsen.