Ny lov giver skolerne mulighed for at pålægge de ansatte at blive testet. Det gælder også for ansatte, der er vaccinerede eller tidligere smittede og derfor har coronapas. Muligheden skal ses som et supplement til kravet om at ansatte løbende skal kunne fremvise coronapas, og kan anvendes i særlige situationer, f.eks. ved større smitteudbrud eller forud for et lejrskoleophold.

Skolen skal skriftligt informere medarbejderne om, at de vil blive pålagt test samt begrundelsen for det. Inden medarbejderne pålægges kravet, skal skolens ledelse have informeret tillidsrepræsentanten og drøftet kravet i samarbejdsudvalget, medarbejderrådet eller lignende samarbejdsorgan. Læs mere på coronasiden under punktet Coronatest, elever, ansatte og besøgende.