Børne- og Undervisningsministeriet har nu offentliggjort planen for genåbning af skolerne, der skal sikre, at elever og ansatte kan vende trygt tilbage i skole, selvom smitten er høj. Planen er omsat i nye retningslinjer til efterskolerne, der gælder fra og med lørdag d. 8. januar, hvor eleverne vender tilbage.

En styrket testindsats er helt central i genåbning af skolerne. Derfor opfordres alle elever og ansatte på efterskoler til to ugentlige hurtigtest fra og med d. 8. januar. Opfordringen gælder også for elever og ansatte, der er vaccineret eller tidligere smittet. Derfor er det en god ide allerede nu at få bestilt flere test ved regionerne, hvis man er ved at løbe tør.

Der er også fortsat krav om coronapas for alle ansatte. Skolerne opfordres desuden til at overveje brug af værnemidler på skolen. Det kan f.eks. være forældre og besøgende, der opfodres til brug af mundbind/visir eller ansatte på skolen, der kan få mulighed for at bruge visir.

Efterskoler er eksplicit undtaget fra anbefalinger om opdelt undervisning og aflysning af sociale arrangementer, som anbefales i folkeskolen og på fri- og privatskoler efter jul.

Foreningen har torsdag sendt mail til alle skoler, hvor vi gennemgår de nye retningslinjer. Desværre udvikler smitten sig hurtigt, og derfor kan retningslinjerne måske blive justeret igen, inden skolerne åbner. Vi sender direct mail til alle skoler, hvis det bliver tilfældet. Følg desuden med på coronasiden.

Læs Efterskoleforeningens gennemgang af retningslinjerne.