Retningslinjerne for skoleåret 2020/21 indeholder en ny formulering om, at toiletter og håndvaske der benyttes af flere værelser, skal rengøres to gange dagligt. I retningslinjerne for det netop afsluttede skoleår lød det, at fælles toiletter rengøres mindst to gange dagligt. Det har fået nogle skoler til at undre sig over, om der er tale om skærpede retningslinjer på dette område. Efterskoleforeningens tolkning er, at selvom formuleringen er lidt anderledes i de nye retningslinjer, er intentionen den samme – dvs. ikke yderligere rengøring sammenlignet med i år.

Det betyder, at fælles toiletter, f.eks. i tilknytning til undervisningslokaler, idrætsfaciliteter og lignende, som alle elever har adgang til, skal rengøres to gange dagligt.

For toiletter, der ligger i tilknytning til elevværelserne, må man lokalt vurdere, om toilettet er ’privat’ eller ’fælles’, afhængig af, hvor mange elever der dagligt benytter det, og dermed om det skal rengøres en eller to gange dagligt.