Søndag den 7. juni offentliggjorde Børne- og Undervisningsministeriet de retningslinjer, der specifikt gælder for uddannelsesafslutninger på skoler og uddannelsesinstitutioner. Alle skoler har modtaget en mail fra Efterskoleforeningen den 9. juni, hvor vi har oversat retningslinjerne til efterskolerne. Torben Vind Rasmussen har desuden skrevet om sidste skoledag i Efterskolelandskabet, som udkom igår onsdag den 10. juni. Da der fortsat er en del uafklarede spørgsmål, har vi her suppleret med yderligere præciseringer:

• Enhver fejring af skoleårets afslutning uden deltagelse af forældre er underlagt de almindelige retningslinjer for efterskoler og dermed ikke retningslinjer for sidste skoledag.
  • Et sidste skoledags-arrangement, hvor forældrene er inviteret, skal følge de retningslinjer, der gælder for sidste skoledag. Det betyder, at man, når elever, forældre og lærere er sammen, skal holde det holdvis/klassevis med 25-30 elever og cirka 3 familiemedlemmer pr. elev. I bestemmer selv, hvordan I laver holdene.
  • Det er ikke tilladt at samle flere klasser/hold med forældre i samme lokale eller samme udendørs område med fælles underholdning/taler – heller ikke selvom disse grupper står med afstand.
  • Man kan i stedet vælge at samle eleverne i samme lokale/samme udendørs område under hensyn til de almindelige retningslinjer, mens forældrene opholder sig klassevis/holdvis i andre lokaler. Det giver mulighed for at holde fælles tale/laver underholdning til alle elever på samme tid. Taler eller anden underholdning kan evt. livetransmitteres til forældrene, hvis de samtidig holdvis opholder sig i andre lokaler.
  • Man må gerne kombinere, at 1) eleverne uden forældrene er samlet fysisk og får sagt farvel til alle vennerne og 2) at eleverne sammen med forældrene er delt op holdvis og får sagt farvel i mindre grupper.