Alle efterskoler er nu åbne, og det betyder, at der hver uge vil blive gennemført omkring 70.000 test på landets efterskoler. Men hvordan forholder skolen sig, når en elev får et positivt testresultat i en lyntest?

Her følger en hurtig guide til, hvordan skolen skal forholde sig. Det er samme fremgangsmåde, som vi har fremlagt på ledertræf, men med en enkel ændring. Vi har siden sidst fået oplyst af Børne- og Undervisningsministeriet, at hvis man vælger en privat PCR-test, skal man kun have taget opfølgende offentlig PCR-test, hvis der er tale om et positivt resultat i den private test. Er PCR-svaret derimod negativt, behøver man ikke tage omkring det offentlige for en PCR-test.

Vi arbejder fortsat for, at man i forbindelse med et positivt resultat i en lyntest kan isolere færre elever, end det er tilfældet i dag, mens man venter på PCR-svaret. Hvis der kommer en lempelse, skriver vi til skolerne med det samme. Her og nu er proceduren således:

• Isolér elevens nære kontakter på værelserne.
  • Sørg for hurtigst muligt at få be- eller afkræftet resultatet ved en PCR-test. Dette kan enten gøres gennem det offentlige testspor eller hos et privat firma. Et privat firma kan mod betaling give svar inden for 2-3 timer. Flere skoler har anvendt Pentabase. Læs mere om deres tilbud her.
  • Vælger man en offentlig PCR-test, kan en elev, der er testet positiv i en hurtigtest, køres til test uden tidsbestilling. Den leverandør, der tester på skolen, kan udlevere dokumentation til eleven, som kan anvendes til at få direkte adgang til en PCR-test. Dernæst køres eleven til test-centeret og fremviser dokumentation for positivt resultat i hurtigtest.
  • Hvis eleven testes negativ i PCR-testen, kan isolationen ophøre for alle elever. Dette gælder, uanset om PCR-testen er taget i privat eller offentlig regi.
  • Har man valgt en privat leverandør, og eleven tester negativ, skal der ikke tages en opfølgende PCR-test i det offentlige.
  • Har man valgt en privat leverandør, og eleven tester positiv, skal der tages en opfølgende PCR-test i det offentlige.
  • Ved bekræftet smitte via PCR-testen kontaktes den kommunale sundhedstjeneste med henblik på vejledning i smittehåndtering.
Vi indsamler fortsat data om antallet af falsk positive test på efterskolerne samt tilfælde af corona. Send derfor gerne en mail til raadgivning@efterskolerne.dk og oplys, hvis I har en eller flere falsk positive test blandt elever/medarbejder, eller hvis I har tilfælde af corona på skolen.