Trivselsgrupper for hjemsendte sårbare elever
For de elever, der fortsat modtager undervisning hjemme, er der nu åbnet for, at skolerne kan arrangere udendørs trivselsgrupper med op til 4 elever og en lærer. Trivselsgrupper kan arrangeres i nærheden af skolen, eller lærerne kan køre ud til eleverne og mødes i nærheden af, hvor de bor.

Trivselsgrupper arrangeres for elever, der udviser tegn på begyndende mistrivsel og dalende motivation eller elever, hvis forældre har henvendt sig til skolen med bekymring om barnets trivsel. Det er skolen, der vurderer, om en elev har behov for at deltage i trivselsfremmende undervisningsaktiviteter og derfor skal tilbydes dette.

Det anbefales, at der ved disse aktiviteter er fokus på efterlevelse af de generelle smitteforebyggende anbefalinger, herunder at der holdes den anbefalede afstand, at man ikke møder op, hvis man har symptomer eller er nær kontakt, hoste og nyse i ærmet og god håndhygiejne. Der skal holdes forsvarlig afstand mv. under møderne.

Vi opfordrer alle skoler til at undersøge muligheden for at lave trivselsgrupper for de elever, der har mest behov for det.

Åben skole for de mest sårbare elever
Udover trivselsgrupper har skolerne fortsat mulighed for – og pligt til - at åbne skolen for elever, hvor det vurderes, at elevens sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige behov nødvendiggør, at de skal tilbage på skolen nu.

Det er skolens ledelse, der vurderer, hvornår en elev skal tilbage på skolen. Vi ved, at der er flere skoler, der har åbnet for en gruppe af elever – og der er også skoler, der har gode erfaringer med at tilbyde åbning i f.eks. en uge og dernæst åbne for andre elever ugen efter. Hvis eleverne bor lokalt, kan man evt. organisere undervisningen uden overnatning.

Ekstra midler på vej til skolerne
Aftalen om at give skolerne mulighed for at etablere trivselsgrupper for elever i mistrivsel er en del af en større politisk aftale. I denne aftale er der også afsat midler til skolerne, så de får bedre mulighed for at give supplerende undervisning, tolærerordninger m.v. i løbet af foråret, når eleverne kommer tilbage på skolen.

VI kender ikke de nærmere detaljer omkring udbetaling m.v., men alle efterskoler vil få udbetalt nogle midler, som skal udmøntes lokalt på den enkelte skole.

Midlerne udbetales som et særtilskud på baggrund af elevaktivitet i 9. og 10. klasse pr. 1. oktober 2020 uden forudgående ansøgning. Tilskuddet skal anvendes inden for formålet inden udgangen af juli 2021. Vi skriver mere om midlerne, så snart der er er nyt fra ministeriet.