Det ukrainsk-danske ungdomshus i Kiev har som formål at fremme og styrke unges demokratiske deltagelse i samfundet på tværs af Danmark og Ukraine gennem samarbejde, udveksling, kulturprojekter og kapacitetsopbyggelse. Ungdomshuset vil være en tryg platform for dialog og engagement – enten det er i foreningslivet, gennem kunstprojekter eller i de kulturelle møder.

Ungdomshuset faciliterer en række forskellige aktiviteter: Fra et stort fælles ungdomsmøde over udvekslingsprogram for ungdomsledere til workshops og kurser og løbende aktiviteter i Huset.

Det er oplagt at inkludere et samarbejde med efterskoler i Danmark, så vi kan bygge flere broer på tværs af vores kontinent og styrke civilsamfundet og unges udsyn og demokratiske forståelse både i Danmark og i Ukraine.

Hvorfor Ukraine?

Ukraine er et oplagt land at have som rejsemål for efterskoleklasser, da det både byder på historiske, politiske, kulturelle, sproglige, religiøse og samfundsmæssige problemstillinger, man kan udforske – teoretisk og i praksis.

Man kan dykke ned i historiens både grusomme og opløftende sider fra vikingetiden og frem til nu – set fra den ’anden side’ af det, vi i Vesteuropa ellers opfostres med. Det er et godt udgangspunkt for diskussionen af international politik, EU, NATO, folkeret og krigsret. Det er også et godt eksempel på hvordan samfund opbygges, og hvordan demokrati, styresystemer og national identitet og kultur skal udvikles, efter at et land endelig blive uafhængigt.

Derudover er det et samfund, som udvikler sig hurtigt: Europas IT-branche kigger mere og mere til Ukraine. Der er et stærkt kulturliv med utallige festivaler, kulturarrangementer, koncerter, street-food-festivaler, et hurtigt voksende designmiljø, innovative kunstprojekter, og et stort start-up miljø. De unge ved, hvilken baggrund, de kommer fra og kigger fremad – og er ikke bange for at gå på gaden, når de får nok af korrupte systemer. Der er også stor interesse og åbenhed overfor andre lande, og særlig de vesteuropæiske lande, så det vil være nemt at finde partnere, som gerne vil mødes med unge fra ’det forjættede Skandinavien’.

Derudover er Ukraine en destination tæt på Danmark, og der er både bus-, tog- og flyforbindelser til overskuelige priser.

Hvad kan Ungdomshuset hjælpe med?

Sekretariatet i Ungdomshuset kan:

• Sætte jer i kontakt med relevante skoler, organisationer og aktører
  • Invitere jer på besøg i Ungdomshuset for at vise, hvad og hvem vi arbejder med
  • Give jer en introduktion til Ukraine og det relevante emne, som I fokuserer på under turen
  • Afholde en workshop om en given problemstilling relateret til fx demokrati, civilsamfund og ungdomsengagement (gerne tilpasset jeres fokus for turen/kurset)
  • Tilbyde jer et standardforslag til program for turen: Hvad er værd at se/opleve, hvordan rejser man bedst rundt, hvad skal I huske at smage på osv., hvad skal man være opmærksom på etc.
  • Arrangere guidet tur i Kyiv af lokale unge
  • Facilitere samarbejdsprojekter mellem jeres elever og ukrainske unge

Bemærk

Det fysiske ungdomshus i Kiev er ikke etableret endnu, men er forhåbentlig i brug fra sommeren. Sekretariatet har først mulighed for at bistå med eventuel planlægning fra maj 2021.

Julie Arnfred Bojesen
Leder af Det Ukrainsk-Danske Ungdomshus i Kyiv