Formuleringen ’ikke-uddannelsesparat’ blev før sommerferien af regeringen ændret til: “Parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser”.

Det betyder, at eleverne stadig skal have en parathedsvurdering, men at de skal have en vurdering til, hvilke uddannelser de er parate til. (og ikke hvad de ikke er parate til)

Der ændres ikke i deadlines 1. december og sommeren 2023.

Det betyder også, at opbygningen i optagelse.dk ændres. Den nye opbygning præsenteres på vejlederkonferencen d. 19. og 20. september ved Styrelsen for It og Læring, Børne- og Undervisningsministeriet.

Til skoleåret 2023/24 vil der ske yderligere ændringer, da der er en proces i gang, hvor der kigges grundlæggende på hele ordningen uddannnelsesparathedsvurdering.

Artikel om UPV fra juni Vejledningsnyhedsbrev