I perioden 20. maj til 31. august 2020 er der indført en mulighed for at søge dagpengerefusion fra første fraværsdag for visse medarbejdere. Forudsætningerne for at søge refusion er:

• at lægen vurderer, at medarbejderen eller den pårørende i husstanden er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med COVID-19.
  • at skolen vurderer, at det ikke er muligt at indrette arbejdspladsen eller at ændre arbejdsopgaverne, så arbejdsopgaverne kan udføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger for personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved COVID-19.
Det er vigtigt at understrege, at medarbejderen kan holde sommerferie som planlagt med løn eller feriepenge i fraværsperioden. Medarbejderen skal give kommunen besked om ferieafholdelse, så skolen ikke modtager sygedagpenge i fraværsperioden.

Det er pt. Uafklaret, om skolen skal udbetale medarbejderen løn eller sygedagpenge under fraværet.

Læs uddybende artikel under Medarbejdere og COVID-19-relateret fravær.
Lov om ændring af lov om sygedagpenge.