Af Louise Wethke Buch

Hvordan skal fremtidens 10. klasse se ud? Det skal lærere, forstandere og bestyrelsesmedlemmer fra efterskoler over hele landet blive klogere på, når Efterskolerne afholder seminar 17. september på Vartov i København.

Hvis du ikke har tilmeldt dig seminaret, kan du være med online via livestream mellem kl. 10-15 via dette link

Seminaret er en del af Efterskolernes udviklingsprojekt ’Videre med 10.’, hvor fem skoler i skoleåret 2021/22 udvikler hver deres idé med 10. klasse i samarbejde med en konsulent. Udviklingsprojekterne skal være eksempler på fem forskellige måder at udvikle skolernes 10. klasse på, mens seminaret 17. september skal give alle efterskoler faglig ballast og inspiration til deres egen udvikling, forklarer formand Torben Vind Rasmussen.

”Efterskolerne er hele tiden forpligtede til at sikre, at de tilbud, de har, passer til vores samfund. Som forening er vi også forpligtede til at stille spørgsmålet: Hvorfor? Det er sådan set det, vi gør nu, hvor vi opfordrer skolerne til at reflektere over, om deres 10. klasse passer til elevens behov, skolens værdier og samfundets behov,” siger Torben Vind Rasmussen.

Oplæg af Ove Korsgaard og debat om hovedsigtet
På seminaret 17. september holder Ove Korsgaard, professor emeritus ved Aarhus Universitet, oplæg om sin nye udgivelse ’Efterskolen – broen mellem barn og voksen’.

Der vil efterfølgende være paneldebat , hvor tre eksperter skal diskutere, hvordan hovedsigtet forbliver aktuelt og efterskolen relevant. Paneldeltagerne er Rasmus Kolby Rahbek, Ph.d. og forstander på Den Frie Lærerskole, Tilde Mette Juul, Ph.d. om unges valg af ungdomsuddannelse, og Stefan Graf, docent på UCL, forskningsprojektleder og redaktør på ’Efterskolernes praksis under lup’.

Om eftermiddagen præsenterer de fem skoler, der er med i 'Videre med 10.', deres udviklingsprojekter, mens projektleder Kamille Thoregaard holder oplæg om, hvordan man designer, implementerer og forankrer forandringsprocesser.

Seminaret skal styrke deltagernes fundament til at tage beslutninger og skabe forandringer, mener Torben Vind Rasmussen.

”Jeg glæder mig allermest til at se, hvad seminaret sætter i gang på hver enkel skole. Det er vigtigt, at skolerne tager ejerskab over deres egen udvikling, for de får ikke en opskrift på, hvordan de former deres 10. klasse. De får redskaberne til at reflektere over, hvordan de kan udvikle og nyfortolke,” siger Torben Vind Rasmussen.

Inden seminaret afholdes det første af fem webinarer 'Forstå dine interessenter' tirsdag 14. september kl. 13-14.30. På webinarerne deltager projektleder Kamille Thoregaard og de fem skoler, der er med i projektet.

Skal du med til seminar om fremtidens 10. klasse?

• Dato: 17. september
  • Arrangør: Efterskoleforeningen
  • Sted: Vartov
    Farvergade 27 H, 1463 København K