Af Katrine Friisberg

Hun var 20 år, vejede 30-40 kilo for meget og vidste ikke, hvad hun ville, eller hvordan hun skulle komme op af det hul, som hun var havnet i. Et ophold på en ny livsstilshøjskole kom imidlertid til at ændre den nu 40-årige Line Hansens liv. Det samme vil hun nu hjælpe efterskoleelever med.

Line Hansen blev sidste år ansat til at få Livsstilsefterskolen Hjarnø i gang. Det er en ny afdeling af BGI akademiet. Ledelsen vil skabe et tilbud til unge, som vil styrke deres selvværd og have en sundere livsstil. Til formålet købte de en tidligere efterskole på Hjarnø. Da de i en anden sammenhæng arbejdede sammen med Line Hansen, fandt de den rette til at stå for den nye skole, fortæller leder af BGI akademiet, Helle Vestergaard.

”Line Hansen har et kæmpe engagement. Hun vil rigtig gerne gøre noget for de unge i den målgruppe,” siger hun.

Tv-program førte til ny karrierevej
Line Hansen kan selv kan huske, hvordan det var at stå i en situation, der ligner den, som mange af Livsstilsefterskolen Hjarnøs kommende elever befinder sig i.

”Jeg var altid den usikre og store pige i klassen, var meget genert, troede ikke på mig selv og følte mig ikke helt som en del af fællesskabet i klassen. Jeg var dygtig fagligt, og det var den rolle, jeg havde. Så startede jeg på gymnasiet og var pludselig ikke den bedste længere. Det skabte en masse usikkerhed.”

"Eleverne må ikke tro, at alt er fikset, dagen efter de er kommet her”

- Line Hansen, leder af Livsstilsefterskolen Hjarnø

For Line Hansen blev det et ophold på Ubberup Højskole efter gymnasiet, som endelig vendte op og ned på hendes liv og gav hende mod på meget mere, end hun havde turdet drømme om.

Højskoleopholdet ændrede også Line Hansens liv fra ukendt til kendt. TV 2 spurgte, om hun ville deltage i et program, som de optog på højskolen. ’Livet er fedt’ kørte gennem fire år med omkring 30 programmer. Line Hansen blev kendt og fik så mange forespørgsler på, om hun ville være instruktør, holde foredrag og meget mere, at hun valgte at forfølge den vej. Hun uddannede sig til diætist og fik stillinger med stadigt stigende ansvar for at hjælpe andre med at blive sundere fysisk og mentalt.

Optimist af sind
Efter sommerferien tager Livsstilsefterskolen Hjarnø imod det første hold elever. Line Hansen og BGI akademiet har bygget skolen op fra bunden. Og ifølge leder på BGI akademiet, Helle Vestergaard, har Line Hansen bl.a. sikret, at skolen har fået en række samarbejdspartnere og gang i en masse aktiviteter.

”Hun har en vindende personlighed. De steder, hun banker på, bliver hun taget godt imod. Vi har det rigtige i hende i forhold til at få gang i det. Det kræver meget, men hun har det drive, der skal til, for at få det til at lykkes,” fortæller Helle Vestergaard.

Årene som en ulykkelig teenager, der formåede at vende sit liv til det bedre, har præget Line Hansen. Hun har lært, at udfordringer kan klares.

”Jeg har en evig optimisme og tro på, at tingene nok skal lykkes. Jeg har arbejdet med mange, som ikke tror på sig selv. Jeg mener, at den dag, jeg og resten af teamet ikke tror på dem, vil det heller ikke lykkes. Men når vi tror på dem, skal det nok gå, forklarer hun.

På Hjarnø skal de ansatte bl.a. hjælpe de unge med at sætte realistiske mål og fokusere på det, der lykkes.
”Eleverne må ikke tro, at alt er fikset, dagen efter de er kommet her. Det er enormt vigtigt at fokusere på de små skridt, for det er dem, der skaber en varig forandring,” siger hun.

Til sommer skal Line Hansen cykle til Paris for et godt formål – og for at gøre noget godt for sig selv. Hun har ikke cyklet meget før. Men ligesom hun tror på andre, tror hun på sig selv. Hun har for længst indset, at man sagtens kan gøre noget godt for sig selv ved at klare en udfordring og ændre sit liv.

BLÅ BOG: Line Hansen

• 2001-2004: Deltager i ’Livet er fedt’ på TV 2 som følge af ophold på Ubberup Højskole med livsstilsændring.
  • 2004: Bachelor i økonomi ved Handelshøjskolen i Aarhus.
  • 2004-2016: Foredragsholder, ugebladsskribent, fitnessinstruktør og diætist.
  • 2008: Klinisk diætist fra Ankerhus Seminarium og ansat på Hospitalsenheden Vest.
  • 2008-2018: Ansat i sundheds- og beskæftigelsesindsatsen i Horsens Kommune. De sidste tre år som leder af sundhedsafdelingen.
  • 2018: Diplomuddannelse i ledelse.
  • 2019: Leder af Livsstilsefterskolen Hjarnø, samt medstifter og bestyrelsesmedlem i Støtteforeningen for Livsstilsefterskolen Hjarnø.
  • Privat bor hun i Horsens, er gift med Lasse. Sammen har de datteren Maja på ti år.

Artiklen er oprindeligt blevet bragt i Magasiet Efterskolerne.