Medlemmer om årsmøde 2024

"Det har været et åndeligt brusebad"

Dorte Yde

• Forstander på Bork Havn Efterskole
  • Har deltaget i sit første årsmøde

"Det vigtigste, som jeg tager med hjem fra årsmødet, er den mangfoldighed, jeg har oplevet, og det, at jeg er blevet udfordret på mit eget verdensbillede. Vi bevæger os tit i ekkokamre og er sammen med skoler, der minder om vores egen. På årsmødet er jeg blevet konfronteret med synspunkter, der får mig til at tænke, om vi skal gøre noget anderledes. Her bagefter sidder jeg tilbage med en positiv følelse af, at der er en masse, som er gået hen over hovedet på mig. Det har været en weekend fyldt med faglig berigelse og styrkelse af faglige relationer.

Jeg føler, at jeg er blevet tanket op med ny energi, og er blevet mindet om, hvorfor det er, vi laver efterskole. Der har været utrolig meget god inspiration at hente i de faglige oplæg, men også meget tid, hvor man skulle sidde stille og være stille. Overordnet set har jeg dog følt det som et åndeligt brusebad. Man kunne godt overveje at give mere plads til dialog og se på, om man kunne gøre selve generalforsamlingen til en mere involverende proces.

Det øjeblik, hvor jeg sang 'Se nu stiger havet af solens skød' med 1.400 mennesker, gav mig kuldegysninger. I forhold til andre store fællesarrangementer, som jeg har deltaget i, er sangene her lidt mere til den melankolske side, men det gør det meget intenst og dybt.

Mit tip til at være på årsmøde er, at der skal være ro på bagsmækken, når du tager afsted, så du kan være hundrede procent til stede der."

Medlemmer om årsmøde 2024

"På årsmødet mærker jeg én stor familie"

Thomas Ejsing Nielsen

• Lærer på Sportsefterskolen Aabybro
  • Har deltaget i sit andet årsmøde
"På årsmødet oplever jeg, at efterskoleverdenen er større end kun min egen skole. Jeg har undervist i folkeskolen, og der blev jeg lidt i min egen boble, men her mærker jeg én stor familie. Vi går ned ad mange stier, men målet er det samme. Vi vil drive den bedste skole for eleverne. Derfor er årsmødet så vigtigt, så jeg hører, hvordan andre gør tingene og ikke bliver fastlåst i min egen praksis. På årsmødet får du relationer, som du ellers ikke ville have fået.

Jeg havde gerne set, at vi havde brugt endnu mere tid på at tale sammen om de temaer, der fylder i vores hverdag. Årsmødet skal handle om dialog, så det kunne være sjovt, hvis man blev 'tvunget' til at sidde med andre skoler, som man ikke kendte, for at få nye perspektiver.

Jeg går direkte hjem og bruger noget af den inspiration, som jeg får på årsmødet. Det giver mig ny energi og er med til at gøre min undervisning bedre.

Mit tip til at deltage i årsmødet er, at rette sit fokus mod de mange gode faglige oplæg, der er. Jeg er egentlig lidt overrasket over, hvor mange, der stempler ind og ud af programmet på årsmødet. I vores hverdag bruger vi jo meget tid på at forklare vores unge, at de skal være til stede."
Medlemmer om årsmøde 2024

"Årsmødet fik placeret efterskolernes kerneopgaver i samfundet"

Anne Louise Haaber Hassing

• Viceforstander, Efterskolen Flyvesandet
  • Har deltaget i sit 12. årsmøde
"Årsmødet bekræftede mig i, at vi er ret enige om, hvor de store kerneopgaver i samfundet for vores skoleform er. Nu er der sat fokus på det vigtige, og vi strides ikke længere om at gå i samme retning. I beretningen blev det slået fast, at klima er helt naturligt at arbejde med. At vi skal udvikle vores bud på 10. klasse i fremtiden, men også at der er et rum for 8. og 9. klasse, som vi ikke må glemme. Det blev også med forslaget om en ny stipendieordning slået fast, at det sociale er en helt naturlig og vigtig del af vores selvforståelse. Alle de dagsordener er allestedsnærværende, og med dette årsmøde mærker jeg et mere fælles vi i den brede kreds af skoler.

Jeg kunne godt ønske mig, at der blev sat lidt mere struktur på samtalen i forbindelse med fredagens oplæg. Det er så vigtigt, at vi får mulighed for at dele vores viden og erfaringer med hinanden.

Mine vigtigste årsmødetip er, at du som deltager skal insistere på at bruge din stemme og viden i de faglige debatter. Du skal tage ordet og gå ind i det. Og så skal du bruge kræfter på at møde nye mennesker, der er forskellige fra dig selv og fortælle dem, hvad du bokser med i hverdagen."