Annika Kleving Kristensen Vejstrup Efterskole

”Jeg mærker, vi har gang i noget vigtigt”

Annika Klevang Kristensen

• Afdelingsleder og lærer på Vejstrup Efterskole
  • Deltager for 9. gang på årsmødet
”Årsmødet minder mig om, at jeg er en del af noget større. Jeg oplever en stor mangfoldighed, og at vi er forskellige som skoler, men det er også nødvendigt for at kunne være et tilbud for alle unge i Danmark. Det er ude på gangene, at jeg mærker det mest tydeligt. Det er her, jeg sparrer fagligt og er social med alle mine kolleger. Det giver mig flere perspektiver på min undervisningspraksis og en dybere forståelse af den kompleksitet i opgavevaretagelsen, der er på efterskolerne.

På årsmødet vil jeg gerne opdateres på, hvad der er på den politiske dagsorden lige nu, og så glæder jeg mig til workshops fredag eftermiddag, som har virkelig høj kvalitet. Selve generalforsamlingen kunne måske med fordel afkortes lidt, men jeg er selvfølgelig klar over, at der er nogle formelle krav, der skal overholdes.”
Marianne Mortensen Solbakken

”Årsmødet er blevet alt for stort”

Marianne Mortensen

• Forstander på Efterskolen Solbakken
  • Deltager på sit 14. årsmøde
”Jeg synes desværre, at årsmødet er blevet alt for stort. Det er svært at debattere i så stort et forum, hvis vi gerne vil være beslutningsdygtige og handle på nogle af de vigtige dagsordener, der er for efterskolerne. På den ene side vil det være udemokratisk at lave begrænsninger for, hvor mange der deltager på årsmødet, men på den anden side er der for mange, som kommer primært for at møde deres gamle klassekammerater fra seminariet. Resultatet er, at der bliver for meget snak og for lidt handling på et årsmøde af den størrelse.

Jeg deltager i årsmødet, fordi jeg synes, at det er en forpligtelse for mig som forstander at følge med i, hvad der rører sig på efterskoleområdet. Jeg ser selvfølgelig også frem til at møde kolleger og gode bekendte fra hele landet, og få nogle konstruktive faglige snakke. Endelig så må jeg pege på, at der ikke findes noget smukkere, end når 1.400 mennesker synger ’Se, nu stiger solen af havets skød’ sammen. Det glæder jeg mig til.”
Maria Svendsen Lunderskov

”Årsmødet gør mig bedre som underviser”

Maria Svendsen

• Lærer på Lunderskov Efterskole
  • Er med på årsmødet for 2. gang
”Årsmødet er helt unikt, da der ikke er andre steder, hvor jeg kan sparre fagligt og være social med 1.400 kolleger fra hele landet på samme tid. Den viden, som jeg kan få i dialogen med andre kolleger, gør mig bedre i stand til at finde ud af, hvem jeg er som underviser.

Årsmødet opdaterer os som team og inspirerer os. To af de temaer, der var på årsmødet sidste år – medborgerskab og praksisfaglighed – tog vi med tilbage på skolen, og vi har siden haft flere pædagogiske dage om netop disse emner i løbet af året.

Jeg synes, at det er et stort privilegium, at vi på min skole prioriterer årsmødet så højt. Vi lukker skolen og sender eleverne hjem, og så deltager alle lige fra køkkenpersonale til lærere og ledelse. Det ryster os virkelig sammen.”

Efterskolernes generalforsamling og årsmøde 2024

Omkring 1.400 ansatte og bestyrelsesmedlemmer fra landets efterskoler samles i weekenden 1.-3. marts 2024 på Nyborg Strand til Efterskolernes årsmøde.