Af Claus Georg Kjær

Holder jeres elever fester i løbet af skoleåret?
"Der er to til tre forældrearrangerede elevfester i løbet af et efterskoleår hos os. Den første lægger vi i samarbejde med forældrene lidt inde i skoleåret i oktober. Det er på et tidspunkt, hvor eleverne har sået de første spirer til at etablere et fællesskab. De næste er omkring februar og april. Hvis der ikke er samlende elevfester, oplever vi, at festerne i mindre grupper står stærkt, og nogle elever står udenfor. Det er små stærke fællesskaber, som også er vigtige, men vi vil gerne have, at der eksisterer et større fællesskab, hvor alle er med."

Hvordan indgår skolen, når elevfesterne skal planlægges?
"Vi har en trivselsdag for forældrene og eleverne, der ligger inden den første fest i oktober. Her tager vi nogle opmærksomhedspunkter op, blandt andet i forhold til alkohol, og så etablerer vi et festudvalg blandt forældrene. De får en drejebog, der bygger på tidligere års erfaringer med at holde elevfester, og vi gør det meget klart over for både elever og forældre, at efterskole og alkohol ikke er noget, der hører sammen. Samtidig er vi også bevidste om, at fester og alkohol er en realitet i mange unge menneskers liv. Derfor vil vi gerne bidrage til at forældrene kan skabe gode rammer, der handler om at etablere et fællesskab, hvor alle kan være med. Det gør de blandt andet med kulørte, sjove drinks uden alkohol, mad og aktiviteter i løbet af festen, der bringer fokus på noget andet end alkohol. Vi sørger for, at alle får aftensmad og derefter bliver kørt samlet til festen i bus. På den måde undgår vi, at eleverne samles til forfester og drikker hjemmefra."

Opfordrer I forældrene til at arrangere elevfester uden alkohol?
"Vi bruger som udgangspunkt anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen om, at unge under 18 år ikke bør drikke alkohol, men vi er også pragmatiske i vores tilgang, og vi ved, at det er svært at skabe stor opbakning til en fest, hvis der slet ikke er alkohol. En forældregruppe kan være meget splittet i forhold til alkohol, så vi forsøger at give dem mest muligt viden om emnet, så de kan træffe et oplyst valg. F.eks. er det jo en misforståelse, at alle unge drikker alkohol. Det er i sidste ende forældrene, der beslutter, om der skal være alkohol til elevfesterne eller ej, men vi opfordrer forældrene til at lande et sted, hvor der enten ikke er alkohol, eller hvor alkohol fylder mindre. I år er de så landet på maksimalt otte genstande, hvor forældrene bestemmer for deres eget barn, og der er købt klippekort til genstande på forhånd. Efter festerne evaluerer vi med forældrene, hvordan det er gået. Det, der sker til festerne, tager de unge jo med tilbage til skolen, og så er der nogle gange noget, vi skal arbejde videre med."

"Vi promoverer på ingen måde alkohol, men derfor er det vigtigt, at vi kan tale med eleverne om, hvad en god alkoholkultur er."

– Søren Sinnbeck, forstander på Rønde Efterskole

Hvordan arbejder I i øvrigt med fest- og alkoholkultur?
"Man kan jo overordnet sige, at vi i løbet af hele efterskoleåret arbejder med fællesskaber for unge mennesker. Som skole fungerer vi som en overgang for de unge til et voksenliv, og vi vil gerne vise dem en anden måde at være sammen på. Vi promoverer på ingen måde alkohol, men derfor er det vigtigt, at vi kan tale med eleverne om, hvad en god alkoholkultur er. Vi lærer eleverne, at det vigtigste ved en fest ikke er alkohol, men at alle er med og har det sjovt."

Hvordan kan I stå stærkere i forhold til at arbejde med hele udfordringen med unge, alkohol og fester?
"Det er svært udelukkende at arbejde med kulturen nedefra, og som forældre kan man nemt komme til at stå meget alene i et festudvalg med holdningen om, at der skal være stramme regler for alkohol til elevfesterne, eller at de skal være helt uden alkohol. Jeg mener, at vi som skole skal understøtte alle mulige andre gode fællesskaber og vise den store kvalitet i at være sammen uden alkohol, når vi holder temafester mm., på skolen – og samtidig understøtte en balanceret og pragmatisk tilgang til fælles fester udenfor skolen. Jeg kunne dog godt tænke mig en tydeligere, fælles melding fra Efterskoleforeningen. Endelig har vi brug for at høre om andre skolers erfaringer med at holde elevfester. Vi skal inspirere hinanden, så vi kan skabe bevægelse."