Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

"Hold håbet op og hold det udstrakt foran mig
her er en fremtid, her er liv, han er på vej.
Se snefnug ligner noder i en symfoni
jeg ser på himlen over det, jeg lever i."

Så smukt formulerer Dy Plambeck sig i sin adventssang af samme navn. Og sådan føles det for mig, når jeg ser ud ad mit vindue, hvor snefnug har fundet vej her tidligt i december.

Vintervejret er et tydeligt tegn på, at vi er tæt på at være midtvejs i endnu et efterskoleår med både håb, liv og glæde ved vores fælles fremtid.

Når vi kigger tilbage på 2023, vil mange nok huske det store fokus på grundskolen, på Reformkommissionens anbefalinger, på en åbningstale fra statsministeren med stort fokus på folkeskolen – og i forlængelse heraf et nyt folkeskoleudspil.

Vi går ind i 2024 med en bevidsthed om at fortsætte det gode arbejde med unge, som efterskoler gennem mange år har udviklet. Fra foreningens side glæder vi os til at samle jeres erfaringer med at udvikle indholdet i 10. klasse, når vi fra januar søsætter et udviklingsprojekt af vores fælles 10. klasse. Måske er jeres skole én af de ca. 15 skoler, der i første omgang er med i projektet?
I næste uge får I en ekstra udgave af nyhedsbrevet med debatindlæg, som vi lovede ved de regionale møder i efteråret. For alle skal høres, og debat skal der til.

Unge og alkohol
I august sendte jeg et brev til alle forstandere i forlængelse af et brev, som foreningen underskrev sammen med Sundhedsstyrelsen og en række andre skoleforeninger. Emnet var at begrænse unges forbrug af alkohol, herunder at holde elevfester uden alkohol. Siden er der på Christiansborg indgået en politisk aftale, der bl.a. betyder, at der ikke må sælges alkohol over seks procent til de 16-17-årige, og bl.a. efterskoler opfordres til at have en alkoholpolitik. Den opfordring giver jeg gerne videre.

Vi følger op med en spørgeskemaundersøgelse til alle efterskoler for at få en fornemmelse af kulturen på efterskolerne, og hvad I har brug for fra foreningens side. Vi håber, at I alle vil svare. Svarene vil også blive brugt til et tema i et kommende nummer af Magasinet Efterskolerne.

Årsmødet 2024
Efter nytår ser vi også frem mod årsmødet i marts. Vi er ved at have et færdigt program klar, og I kan godt begynde at glæde jer. Vi har lagt rammen, og vi glæder os til, at I er med til at fylde indhold og stemning.

Rigtig glædelig jul og godt nytår og tak for i år. Hold håbet op!