Af Louise Wethke Buch

På Nøvlingskov Efterskole har eleverne på motor- og metallinjen undervisning to gange om ugen i værkstedet, hvor de lærer alt om motorer. En af dem er Niels Christensen, som har valgt 10. klasse på Nøvlingskov Efterskole, fordi han elsker at få sorte fingre i skolen.

”Jeg lærer bedst ved at have det i hænderne og se med fingrene,” siger han.

Niels Christensen drømmer om at uddanne sig til landbrugsmaskinmekaniker, og på efterskolen får han mulighed for at lære om motorer og metal, inden han starter på erhvervsuddannelsen. Før han kom på efterskole, savnede han, at der var mulighed for at lære praktisk, så al fokus ikke er rettet mod gymnasiet:

"Vi kan ikke alle sammen uddanne os til at tegne bygninger. Der skal også være nogle til at bygge dem og til at reparere de maskiner, der skal bruges til at bygge husene," siger han.

Hvad drømmer du om? Landets efterskoler har et stort udvalg af fag, hvor du kan fordybe dig i dine interesser og lære i køkkenet, på scenen eller i værkstedet, imens du bliver klædt på til din drømmeuddannelse.

Søg efter fag, interesser og efterskoler her

Indhold kan ikke vises...