Af Katrine Friisberg

1. februar i år skiftede 42-årige Mogens Damm kirkeorglet og pigekoret i Sct. Jørgens Kirke i Aabenraa ud med efterskoleelever og rytmisk musik på Hoptrup Efterskole. Eller det vil sige, i første omgang blev orgel og kor skiftet ud med computer og virtuelle møder. Med jobskifte midt i nedlukningen på grund af coronapandemien fik Mogens Damm en noget anderledes begyndelse på sit nye arbejdsliv med onlinemøder og -undervisning. Noget, som han ellers kun havde prøvet nogle enkelte gange med sit pigekor. Selv om det var underligt kun at møde sine elever online, var det ikke udelukkende dårligt at begynde livet som efterskolelærer på den måde, husker Mogens Damm tilbage.
”Fordelen ved at starte op i en nedlukket periode er, at man ikke starter med fuldt drøn på,” siger han.

Sommerfuglene baskede lidt i maven igen op til 15. marts, hvor skolen igen lukkede op, og han endelig skulle møde eleverne fysisk og få en almindelig hverdag med sine nye kolleger. Det viste sig dog hurtigt, at undervisningen online i højere grad, end han havde regnet med, havde skabt et bånd både til de nye kolleger og til eleverne. Nedlukningen havde gjort, at alle var opsat på at få det bedste ud af den sidste tid.

”Det var skønt, fordi man kunne mærke, at der var en virkelig god energi, da alle kom tilbage. Jeg havde tænkt, at det nok var lidt mærkeligt, fordi de ikke havde mødt mig før. Men vi følte alle, at vi kendte hinanden.” For Mogens Damm var det rart, at hans musiklærerkollega, som han skulle have meget musikundervisning med, kom tilbage fra barsel på samme tid. Det kunne de lave sjov med i timerne f.eks. ved at konkurrere om, hvem der kunne huske flest af elevernes navne.

Et skridt ud i det uvisse
Da Mogens Damm i februar erstattede sin gode stilling gennem 14 år med et nyt liv som efterskolelærer, tog han et stort skridt ud i det uvisse. Som organist og korleder af et velrenommeret kirkekor, hvor nogle af pigerne havde været med i koret gennem mange år, havde han en stilling, som mange organister drømmer om.

”Jeg erstattede noget, som både er sjovt og har fungeret godt. Det var et alsidigt arbejde og en fleksibel arbejdsplads. Jeg har lagt noget på hylden, som jeg kender godt, og som jeg ved meget om, og som jeg ikke skal bruge til noget længere. Og så starter jeg et sted, hvor jeg ikke ved så meget. Det har selvfølgelig været svært,” erkender han.
Alligevel er han overbevist om, at det er det rigtige. For han har altid tænkt, at han ikke skulle være organist hele sit arbejdsliv. I årevis har han dagligt kørt forbi Hoptrup Efterskole på vej til arbejde. Han kendte flere af musiklærerne fra det lokale musikliv, og da datteren Aja gik på skolen, fik han et godt indtryk af den og efterskolelivet. Skolestart nærmede sig for familiens to yngste børn, og et ønske om at have fri i højtiderne sammen med familien voksede. Og så slog skolen en stilling op.
Portræt Mogens Damm

Da Mogens Damm sagde sin mangeårige stil- ling som kirkeorganist op og blev efterskolelærer, var han spændt på, hvordan han ville lande. I dag oplever han, at han er landet et skønt sted. Foto: Maria Tuxen Hedegaard.

”Jeg er rigtig glad for, at jeg har truffet den beslutning. Jeg tror kun, det bliver bedre, efterhånden som nogle ting bliver rutine. Jeg har selvfølgelig knoklet rigtig hårdt for at være et skridt foran. Men nu synes jeg, det begynder at lysne, eller jeg kan begynde at slappe lidt mere af. Det er et skønt sted at være, både her på efterskolen og i efterskoleverden,” siger han. Mogens Damm har set frem til et nyt skoleår, hvor han kan være med fra begyndelsen. Forhåbentlig et år uden nedlukninger.

Blå bog

• Mogens Damm, 42 år
  • 2004: Uddannet organist fra Vestjysk Musikkonservatorium (i dag Syddansk Musikkonservatorium). Under uddannelsen leder af flere forskellige kor
  • 2004-2007: Organistvikar i forskellige kirker og på Den Ny Opera i Esbjerg
  • 2007: Organist i Aabenraa og korleder af pigekoret i Sct. Jørgens Kirke
  • 2021-: Musiklærer på Hoptrup Efterskole. Organistvikar i Aabenraa
  • Ved siden af sit faste arbejde spiller han i forskellige bands – både klassiske og rytmiske
  • Privat bor han i Haderslev og er gift med Sasha. Tilsammen har de fem børn: Magne på 18 år, Aja på 15 år, Vilde på 11 år, Tone på 5 år og Bøge på 4 år.