Af Louise Wethke Buch

Når Thorsten Matthiesen kigger ud ad vinduet på sit midlertidige kontor i Odense Idrætspark, har han udsigt til en byggeplads, hvor den nye efterskole Sports Academy Denmark står halvt færdig. Siden januar har han hver uge pendlet mellem sin forstanderbolig på Aabybro Efterskole i Nordjylland og byggepladsen til Sports Academy Denmark, hvor han skal være forstander på fuld tid fra august, når skolen fyldes med elever.

”Det her er et meget godt billede af at starte en ny efterskole, for alt skal bygges op fra bunden. Det er én stor byggeplads både fysisk og i forhold til at skabe en helt ny kultur og en skolestruktur,” siger han.

Til august skal den nye sportsefterskole være færdigbygget. Til den tid vil man kunne se efterskolelivet gennem de nybyggede glasfacader, hvor op til 112 sportsglade elever kommer til at bo.
Da Thorsten Matthiesen så stillingen som forstander på et nyt efterskoleprojekt, var han nødt til at søge stillingen.

”Man skal eddermame have pionerånd for at starte en helt ny skole op. Det er fantastisk at få lov til at starte helt fra scratch kun med et blankt stykke papir og masse tanker. Hvis jeg senere er utilfreds med noget, er jeg nødt til at se mig selv i spejlet, for så skyldes det ikke en 140 år gammel kultur før mig,” siger han.

”Vi tager det bedste fra den traditionelle efterskole og kombinerer det med en moderne sportsefterskole i 2021"

- Thorsten Matthiesen

Har dedikationen tilfælles
Den kultur, Thorsten Matthiesen lige nu er med til at ’bygge’ på Sports Academy Denmark, skal tiltrække danske og internationale unge sportsudøvere, som brænder for sport, uanset hvilken sport de dyrker. Til august er der tilmeldt elever, som dyrker alt lige fra bordtennis til fodbold, håndbold, ishockey, banecykling, tennis, karate og basketball. Efterskolen skal være base for fællesskab og dannelse, mens eleverne dyrker sport i lokale klubber og foreninger.

”Jeg havde en samtale med en forælder, som sagde, at efterskolen virkede som en olympisk landsby. Der er en kæmpe kulturforskel mellem en, der dyrker karate, og en, der dyrker banecykling. Det er sindssygt spændende at bringe de forskelle sammen, hvor de har dedikationen til fælles,” siger Thorsten Matthiesen.

Skolen hjælper med at etablere samarbejder med lokale sportsforeninger og skaber plads i skoleskemaet til, at eleverne kan cykle til sport om formiddagen eller eftermiddagen. På efterskolen vil der være fokus på boglige fag, fællessang og fortælletimer, supplerende støttetræning og vejledning, der skal hjælpe eleverne med at håndtere det pres, de kan lægge på sig selv.

”Vi tager det bedste fra den traditionelle efterskole og kombinerer det med en moderne sportsefterskole i 2021, hvor efterskolelivet og en tidskrævende sport spiller sammen i stedet for at stå i vejen for hinanden. Eleverne skal mere end bare dyrke sport, og det er dér, jeg som efterskolemenneske synes, det bliver spændende,” siger han.
Thorsten Matthiesen er selv glad for at dyrke vintersport og træne i fitnesscenteret, men det er ikke det, der gør ham til et godt match som forstander, mener han.

”Jeg er ganske talentløs, men jeg er dedikeret i alt, hvad jeg gør. Det er den rollemodel, jeg vil være,” siger han.

Klar til at slå sig ned
Som rollemodel vil Thorsten Matthiesen også være synlig på efterskolen. Det kommer han til at være på alle tider af døgnet, da han skal bo under samme tag som eleverne i skolens forstanderlejlighed.

”Når jeg træder ud ad døren til lejligheden, står jeg på en elevgang, hvor det pulserende efterskoleliv foregår. Både lærerne og jeg kommer til at være sindssygt tætte på vores elever,” siger han.

Når han ser tilbage på sin tid som lærer og forstander på efterskoler, har han, siden han flyttede fra Slesvig til Danmark, aldrig boet et sted mere end fem år, indtil han blev forstander på Aabybro Efterskole. Til jobsamtalen for otte år siden blev han spurgt, om han nu også ville være på Aabybro Efterskole om ti år. Thorsten Matthiesen grinede og spurgte, om de ikke kunne sige otte.

I dag – otte år senere – er han ved at afslutte skoleåret og sin tid som forstander på Aabybro Efterskole, samtidig med at han forbereder åbningen af Sports Academy Denmark, som også skal danne rammerne for hans nye tilværelse. For første gang kan han mærke, at det kommer til at blive rigtig svært at sige farvel til sit job og sit liv i Aabybro. Han kan samtidig se Sports Academy Denmark som et sted, hvor han for alvor er klar til at slå sig ned.

”Jeg forlader noget, jeg har været ubetinget glad for. Jeg kan næsten græde over at tænke på det. Men jeg forlader det også til fordel for noget, som jeg forhåbentlig bliver endnu mere glad for, fordi jeg kan få lov til at forene noget af det bedste fra de steder, jeg har været.”

Blå Bog

• 1996: Uddannet lærer fra lærerseminariet i Silkeborg
  • 1996-2010: Ansat som lærer på hhv. Strandskolen i Risskov, Onsild Idrætsefterskole, Rejsby Europæiske Efterskole og Koldingegnens Idrætsefterskole
  • 2010-2013: Pædagogisk leder på Skæring Skole i Aarhus